syMinor

Zomer 2021, Bijna uit de Lock Down

Lekker Freewheelen in Nederland.

Zierikzee

Het voorjaar van 2021 is ongekend koud, we zijn ge- en verwend de laatste 4 jaar. We hebben ijs op het dek bij wegvaren in de WSV Beatrix en krijgen zowaar hagel in ons nek en dat voor medio april ☹ Op 20 april wordt de mast er, nu, met een ‘verreiker’ opgeplaatst bij v.d. Velde.

Op 1 mei vieren we de opening van het 50 jarig jubileum van de WSV Herkingen, Corona-proof op gepaste afstand. En dan 1 week na Pinksteren komen er temperaturen welke erop gaan lijken dat het voorjaar echt haar intrede doet. We zijn beiden volledig gevaccineerd met AstraZenica en gaan vóór de schoolvakanties op pad in NL. Nederland lijkt, geleidelijk, uit de lock down te komen. We zeilen met een licht windje naar Zierikzee. We genieten de eerste 10 dagen met zomerweer in Zeeland, bevaren de Oosterschelde en gaan buitenom naar Cadzand. We wandelen in Zierikzee, barbecueën voor anker in Schelphoek, fietsen op Schouwen-Duivenland en scoren een heerlijke Oosterschelde kreeft in Colijnsplaat t.b.v. onze trouwdag. We hebben een gezellig happy hour met de bemanning van de Styx en ontmoeten mijn oud collega Hans en zijn vrouw; ze zijn hier met de camper op pad. Buitenom, via de Roompot, naar Cadzand. Het is, voor ons, een nieuwe haven. Het is er rustig en mooi weer, dus ook rustig liggen. We vermoeden dat dat met slechter weer wel anders kan zijn hier; de haven ligt onbeschut voor noordelijke winden en deining. We fietsen hier door de duinen naar Breskens om heerlijk te lunchen onder een parasol in de tuin van broer en schoonzus.  Een volgende fietstocht brengt ons langs ’t Zwin via Retranchement door naar Sluis en Sint Anna ter Muiden. Wat een geweldige plaatsnaam en pittoresk gehuchtje 😊 Met uiteraard een stop voor heerlijke garnaalkroketjes.

Schouwen-Duivenland

Colijnsplaat

Nog steeds warm en zonnig, maar met weinig wind gaan we verder naar het noorden; Scheveningen en IJmuiden. We blijven er niet, komt wel op de terugweg met evt. minder mooi weer voor museumbezoek. Bij vertrek, uit het immer troosteloze IJmuiden, is het een beetje mistig maar we verwachten dat die optrekt als de zon doorbreekt. We hebben radar en vertrouwen het wel. Het waait ZW 4 Bf. en we zeilen lekker. De schipper trekt de toiletpomp stuk en vervangt deze gelijk maar onder zeil: wel zo handig. Bij aanloop van het Schulpengat wordt het zicht minder tot ¼ mijl. We zetten de radar aan en de geul ligt ‘plat voor het laken’. We ‘kruisen liever de geul af’, mede i.v.m. de golfslag over de bank welke zich hier opbouwt. In Oudeschild worden we opgewacht door ons zusterschip/ buurtjes/ vrienden ‘de Spirit of Ahra’. We genieten van onze hereniging met een gepast happy hour. Het zomerweer houdt aan en we genieten van heerlijke fietstochten en lekkere vis. Bij het Paracentrum Texel maken we een stop en bekijken het e.e.a. aan. Het landen van een parachutesprong lijkt redelijk beheerst en gecontroleerd te gaan 😊 Yes, we gaan ervoor en schrijven ons in voor morgen met als bonus een sprong van 13.000 ft ( ~ 4000 m.) i.p.v. 9000 ft. spannend! Met de Texelhopper ernaar toe en het is werkelijk een ‘Once in a Lifetime’ ervaring. Wow, zo gaaf!!! Het is supermooi, onbewolkt, weer. Bij de sprong is er aanvankelijk veel herrie en als de parachute opent is het ineens doodstil; zo mooi! Een prachtig uitzicht over Texel, de Waddenzee, Noorderhaaks, Vlieland, de Richel en zelfs Terschelling.

Texel_ Paracentrum

Op Texel borrelen we ook nog met de Gavotte, medezeilers uit de WSV Herkingen en daags erna vertrekken we op tijd om 2 uur voor HW het wantij te kunnen nemen, over het Scheurrak naar Vlieland. Het waait N 3 Bf, het is zonnig, maar de noorden wind maakt het koud. Hier fietsen we door de duinen naar ‘Het Posthuys’  voor een heerlijke lunch. We hebben een ‘drukke’ vakantie dit jaar met veel socializen. Het is ook druk op Vlieland in juni. We vermoeden dat ‘de grijze golf’ zich hier, in NL. ophoudt i.t.t. Spanje of elders t.g.v. Corona. We ontmoeten hier, naast Luna Verde, ook de Flying Swan en de Seaquest. Het lijkt op een reünie van de ARC van 2010 en halen gezamenlijke dierbare herinneringen op 😊 Het zaadje om toch nog een keer een rondje Carieb te doen is geplant. Er komen een paar mindere onstabielere gribfiles aan deze dagen, dus vermaken we ons aan boord en fietsen tussen de buien door.

Reunie ARC: bemanning Luna Verde – Flying Swan – Seaquest – Minor

Met een weergaatje; N 3-4 en droog, gaan we op de genua, door het Schuitengat, naar Terschelling. Hier fietsen we heerlijk langs het strand en door het bos en shoppen in leuke kleine winkeltjes. Onderwijl wederom socializen met de Ahra en Flying Swan.

Terschelling – Flying Swan

Op de motor, mooi zonnig maar amper wind, verder naar Harlingen. Daar begint het te miezeren, ongezellig grauw. Tijd voor de kapper dus. Van hieruit gaan we met de trein naar Leeuwarden en maken er een mooie stadwandeling en genieten van een heerlijke lunch in het oude Post en Telegraafkantoor.

Leeuwarden – Centraal Apotheek

Leeuwarden – Love – Jaume Plensa

Leeuwarden – De Kanselarij

Leeuwarden – Post en Telegraafkantoor

De zeiltocht naar Texel, via de Boontjes en Doove Balg, naar de Texelstroom is er een met een gouden randje. Met een lopend windje NO 4-5 en als kers op de taart een heerlijk zonnetje: Harlingen-Oudeschild in 3 uurtjes met stroom mee 😊. Ook nu pakken we hier de fietsjes en vermaken we ons aan boord bij een harde N 5-6 met veel regen. Van hieruit zeilen we ruime wind in een N 3-4 met regen in de kou (16 graden) naar IJmuiden. Om op te warmen, hebben we wel een glaasje port verdiend vinden wij. We gaan door naar Amsterdam, we besluiten om met dit wisselvallige weer cultuur te snuiven; de musea zijn sinds lange tijd, eindelijk, weer open 😊 We meren af aan de NSDM-werf te Amsterdam. Met het pont over het IJ struinen we door Amsterdam en met name door de, ons, onbekendere delen; Westergas cultuurpark en de Jordaan. Gaan naar het Allard Pierson Museum en bezoeken de expositie ‘Godinnen van de Art Nouveau’. We eten heerlijke zeebaars in zoutkorst bij de IJ-Kantine en gedenken Eric met een biefstuk ossenhaas bij Loetje Centraal.

Texel – Oudeschild – Minor

Amsterdam – Westergas

Amsterdam – Loetje Centraal

Op ons gemak motoren we het Noordzeekanaal af en gaan na de sluis rechtsreeks door naar Scheveningen. We zeilen lekker bij een ZO 15 kn. later ZW 12 kn. Bij het aanleggen krijgen we nog net een regenbui op ons nek. Daags erna om 8.00 uur tegelijk met de buurman los om met de stroom mee de Maasmond aan te lopen en de vloedstroom te benutten voor de Nieuwe Maas. We kunnen terecht bij de pittoreske Veerhaven in het centrum van Rotterdam. Laat het voorspelde slechtere weer maar komen; we vermaken ons hier wel 😊 Het marifoonweerbericht geeft voor buiten zuid tot zuidwest 8, wij liggen, hier binnen, goed beschut. We schuilen voor een regenbui in Grand Café Loos en lopen later door naar Hotel New York om te eten. De stadswandeling van de podcast ‘Dat kan m’n kleine nichtje ook’ is inspirerend en leuk om te doen. We struinen verder door parken, bekijken de architectuur en Street Art en nemen en passant nog een winkelstraat en de Markthal mee. We genieten van het eten in de Euromast met een mooi uitzicht over Rotterdam en haar havengebied.

Amsterdam – Scheveningen

Rotterdam

Rotterdam – de Kunsthal

Rotterdam – het Depot – De Pot

Rotterdam – de Vlecht – Kalliopi Lemos e.a.

Rotterdam – de Markthal

We vertrekken om 10.00 uur uit de Veerhaven, op de motor, via de oude Maas naar de Dordtse Kil en over het Hollands Diep naar de Volkerak. De Haringvlietbrug is gestremd, vandaar deze omweg binnendoor. Toch ook maar even door de Krammersluis, die gaat morgen in een onderhoudsschema. Bi het afmeren voor de Bruinissesluis zien we een bord dat we de steigers niet mogen betreden i.v.m. slechte staat van onderhoud. Wat een warm welkom terug 😊 Het is kommer en kwel bij RWS/ Rijkswaterstaat. We meren af op de Mosselbank, voor dat we morgen de haven in gaan.

Route 2021 juni_juli

In totaal zijn we 6 weken op pad in NL met 3 weken mooi zomerweer en 3 weken wisselvallig weer, welke we benut hebben voor cultuur en stedenbezoek. Hopelijk volgend jaar weer op pad met meerdaagse tochten, want dat langere afstandzeilen is wel iets wat we missen nu.