syMinor

Langere oversteek Lagos – Canaries; berichten via Iridium

Dag 1. Lagos -> Porto Santo 23 sept.

We vertrekken uit Lagos op de moter, aanvankelijk nog weinig wind. Dit benut mijn schipper om de watermaker met succes af te monteren. Dat gaat handiger als onder zeil. De bakskist wordt uitgeruimt en hij kruipt er, zoals altijd  🙂 weer in. Het lukt hem vlot en probleemloos om de watermaker aan de praat te krijgen. Het resultaat is het omvormen van zout zeewater naar zoet drinkbaar water met 52 ppm in, relatief, korte tijd, de tijd die de specificatie ook aangeeft. We zijn er blij mee. Geeft zoveel extra’s op lange oversteken, ook de dagelijkse douche is mogelijk! Kort erna, als we onder Cabo Sao Vincente uitkomen, komt de wind opzetten. Aanvankelijk 10-12 kn. N. en zetten we zeil. De Furlstrom komt erop bij 14 kn. en we varen 120 graden/ ruime wind met 7 kn. SOG. Dolfijnen komen, kort, langszij. Altijd leuk en speels om te zien. We hebben de dieptemeter, preventief, uitgezet om orka ontmoetingen te ontlopen. Of het helpt weten we ook niet, maar we proberen het. Ze lijken nu ook meer noordelijker te zitten bij A Coruna. Na ~ 50 mijl hebben we alle vijf de shipping lanes gehad en is het ruim baan in een rechte lijn, zonder obstakels. Net na zonsondergang halen we de Furlstrom eraf, de wind trekt aan tot 18 kn. en we willen conservatief zeilend de nacht in. Het is een donkere nacht, wel met enige lichtval van sterren en melkweg. De maan komt laat, kort op. Helemaal echt donker is het zelden. Je ogen wennen er ook aan. De wind zakt met vlagen terug naar 10 kn. en ik zet de moter, kort bij. Ik vermaak me in mijn wacht met het luisteren van, vooraf gedownloade, podcast’s. In mijn 2e wacht om 6.00 uur passeert sy Tikal (Fin) op 200 m achterlangs. Haar koers is the Canaries vermoed ik. Positie 35_40’N 11_05’W dagafstand in 24 uur 144 mijl.

Dag 2. Lagos -> Porto Santo 24 sept.

Het wordt een rustige dag, alles gezeild met grootzeil en high aspect op. De wind is instabiel en fluctueert tussen de 10-20 kn. Daarmee ook de snelheid dus en laten we de Furlstrom voor wat hij is. Het moet wel gecontroleerd en beheersbaar blijven. Het is bewolkt en droog. We hebben ons boordritme weer opgepakt en ons wachtsysteem van 3 uur loopt van 20.00- 8.00 uur. Overdag loopt mijn schipper altijd een ’technisch rondje’ over het dek en inspecteert op schavielen en dreigende schade. Alles wordt oké bevonden. So far so good dus. Het weerbericht wordt opgehaald met Iridium Go en Sailmail en we zetten een post op de website met onze 24 uurs voortgang. Verder is het chillen en lezen. We genieten van de blauwe hap en krijgen een bewolkte donkere nacht. We roepen eenmaal een vrachtschip op welke zijn koers 5 graden bijstelt t.b.v. ons. Positie 34_14,5N 13_24,3W dagafstand in 24 uur 143 mijl.

Dag 3. Lagos -> Porto Santo 25 sept.

De wind is iets gedraaid en komt nu recht van achter; een meer voordewindse koers dus. Als hij ook onder de 10 kn. zakt gaat de moter, kort, bij. Er hangt een bui voor ons maar er valt geen regen. We zeilen de hele dag rustig door zo met 5-6 kn. Later op de dag is er 20 kn. voorspelt dus we houden het bij deze zeilvoering, zonder parasailor, met die wisselende windkracht. We loeven iets op en kruisen de zee af om meer snelheid te houden. De fok draaien we in, die klappert alleen maar stuk zo. Wederom is de oceaan zo mooi diep van kleur: indigo/ inktblauw. In mijn wacht om 1.30 uur tref ik 3 Japanse vissers. Eentje komt redelijk dichtbij de Minor aldus AIS. Hij reageert niet op mijn marifoonoproepen. Ik haal mijn schipper uit bed en we besluiten op te loeven. We lopen er zo’n 400 m. voorlangs. Kort daarna komt er een regenbui en valt de wind ineens volledig weg. De moter wordt gestart en we gijpen maar meteen. De wind is weer terug en zo zeilen we nu over bakboord met 15-20 kn. sy Glaz (F) zeilt parallel mee op 10 NM (AIS ) Positie 33_13,8N 15_45,1W dagafstand in 24 uur 132 mijl.

Dag 4. Aankomst Porto Santo 25 sept.

Op 20 NM krijgen we land in zicht. Tegelijkertijd beginnen de beide gsm’s tot leven te komen en ‘pingen’ vele berichtjes binnen. 😀 Mijn schipper heeft de watermaker aangezet en is er druk mee; hij geeft toch nog een storing. Oorzaak is nog onduidelijk. We gijpen om koers naar Porto Santo te zetten en stuiven met 7,5 kn. ruime wind op Porto Santo af. Het wolkendek breekt open en de zon komt door. Het is aangenaam warm. Om 15.30 uur laten we het anker zakken voor het strand buiten de Marina. We hebben 455 NM gevaren in 77 uur, waarvan 6.7 motoruren. Niet slecht vinden wij! 😀 Hier liggen we op 8 m. helder turkoois water. We kunnen ons anker zien liggen.Hier liggen we goed om de watermaker verder te onderzoeken/ testen en binnen de pieren is het ook aardig druk met ankeraars. Er is slechts een enkele steiger in de Marina zelf en die ligt vol. Geen punt, we liggen hier prima.

Dag 1 Madeira -> Isla Graciosa 9 okt.

We gaan om 16.00 uur anker op en moteren het 1e uur uit de windschaduw van het eiland. Ondertussen bereid ik het eten vast voor. Dan komt de wind opzetten NO 15-25 kn. We zetten het grootzeil met 1 rif en de high aspect. We varen 7 kn. halve wind en de Minor maakt flinke schuivers. Het is een mooie heldere nacht met volle maan. Ook de gehele dag blijft er een van stabiele wind, wel iets minder krachtig; 16-18 kn. Om 15.00 uur halen we het rif eruit. Positie 30_ 29,4N 15_21,8W dagafstand in 24 uur 151 mijl.

Dag 2 Madeira -> Isla Graciosa 10 okt.

De dag vordert gestaag en we zeilen stabiel door zonder onderbrekingen. We brengen de dag door met chillen en lezen. Mijn schipper gaat nog even 1 uurtje terug slapen.
We krijgen een heldere nacht met weinig bewolking. Er is veel licht door de volle maan en zowel Jupiter als Saturnus zijn goed te zien. We gebruiken hiervoor de Skysafari en Stellarium app op onze gsm.
Het waait stabiel zo’n 14-16 kn. Koers is 125 graden, halve wind met 6-7 kn. in een rechte lijn naar Isla Graciosa. We hebben vannacht meer scheepvaart gezien, ze zijn op weg naar het VSS/ VerkeersScheidingsStelsel van de Canarische Eilanden.
Om 12 uur lopen we Playa Francesa aan op Isla Graciosa een mooie ankerbaai voor een zandstrand en beschermt natuurgebied.
Dagafstand:122 mijl in 20 uur
Totaal 273 mijl gevaren in 44 uur, 1,8 moteruren. Netjes gedaan, vinden we zelf 😀