syMinor

2e helft 2021, van alles wat

De zomermaanden juli – augustus 2021 violieren we in en op de Grevelingen met als standplaats onze eigen, Corona-proof, ligplaats in de WSV Herkingen. De eilandjes zijn, tijdens de schoolvakanties, redelijk bezet met zomergasten. We vermaken ons goed met redelijk zomerweer, opstappers en gezellig socializen in en rondom de haven.

De schipper bestelt een ‘Furlstrom’ (een lichtweer zeil vergelijkbaar aan een Code Zero) en gaat in gesprek met de tuiger om een passend, afneembaar, boegsprietje te maken hiervoor. We hopen en gaan ervanuit dat we in 2022 toch weer langere afstanden kunnen gaan zeilen. Dit zeil vangt dan het ‘gat’ op bij licht weer, zodat we minder vaak gebruik hoeven te maken van de motor.

Doordat we in september 3 weken, op ons gemak, op pad gaan met de auto naar Noord-Italië, regio Emilia-Romagna is het naseizoen in de haven, relatief, kort. Wat was het heerlijk om weer cultuur te snuiven, lekker te eten en te genieten bij aangename temperaturen 😊 We waren reeds 30 jaar niet meer met de auto, in de zomer, op pad geweest en moesten dus langs de ANWB om een vignet en overzichtskaarten te halen. Laten we het vignet nog thuis op het bureau liggen ook, hihi.

Comomeer – Torno – Hotel Glavjc

Padua – Capella degli Scrovegna

Venetie – San Giorgo Maggiore

Venetie – San Giorgio Maggiore

Ferrara – Agtriturismo – R&B Corte dei Gioghi

Ravenna – Basiica San Vitale

In oktober gaat de mast eraf en in de winterberging. We zijn thuis begonnen aan de keukenrenovatie en terwijl het stucwerk droogt varen we de Minor terug naar haar winterligplaats de Beatrix te Eindhoven. We varen via Den Bosch i.v.m. een sluisstremming bij Haghorst in het Wilhelminakanaal en dat vraagt een extra vaardag. Het terugvaren gaat met de nodige hobbels gepaard. De dag van vertrek wachten we af tot 15.00 uur i.v.m. het uitgegeven weerbericht. KNMI geeft code geel; veel regen met harde windstoten. Volgens de gribfiles zou de wind hierna afnemen naar NW/ W 5-6 Bf. Op de Grevelingen hobbelt het goed met de wind dwars en zonder mast. Bij de Krammersluis wachten we 1,5 uur op schutting; het is te hoog water bij springtij; dus even geen schutting. In het donker gaan we verder over het Volkerak en willen nog de Volkeraksluis nemen alvorens we in Willemstad overnachten. Niet dus, er vaart een boot de sluis uit en het licht gaat op dubbel rood: sluisstoring. Hoelang dat gaat duren? Onbekend aldus de sluismeester, via de marifoon. We leggen de Minor vast aan de buitenkant van de steiger, schenken een glaasje port in voor de kou en bakken onze gamba’s hier 😊 Daags erna op tijd op en om 8.00 uur door de sluis. De storing is verholpen en we vorderen gestaag; weinig regen en met een afnemende wind van 6 ->5 Bf. over het Hollands Diep, de Amer, de Bergsche Maas en bij Den Bosch het Maximakanaal ingedraaid. De sluisschuttingen t/m Schijndel verlopen voorspoedig en om 17.00 uur meren we af in de haven van Veghel. Wel bijzonder om hier te liggen, hebben we nog nooit gedaan! We hoeven geen toeristenbelasting te betalen als inwoner van de Meijerijstad en ’s morgens om 8.00 uur verse broodjes gehaald bij onze vertrouwde bakker 😊 Het is al wat mistig als we opstaan, maar eenmaal op de Zuid-Willemsvaart is het potdicht ☹. We varen rustig door en zijn alert op de binnenvaart, we horen ze op de marifoon, zien ze niet op AIS en de radarreflecties zijn er te veel van de vaste wal. T.h.v. Zijtaart lopen we tot 2 maal toe vast door ondiepte aan stuurboordzijde. Gelukkig komen we op eigen kracht los, van de blubber. Na sluis V trekt de mist, gelukkig, op. Nog even een, korte, brugstoring bij Beek en dan draaien we het Wilhelminakanaal in. In het Beatrixkanaal varen we nog een flinke tak aan, welke deels in de schroef blijft hangen. Gelukkig zonder schade. Nou dat was een enerverende tocht als afsluiting van het vaarseizoen. De Minor gaat probleemloos de kant op en in haar winterkleed.

Eenmaal thuis gaat de keukenverbouwing door. Gaan we, in afwachting van het keukenblad, nog 5 dagen naar Rome. Een kunstreis ‘Barok in Rome: Bernini en Caravaggio’ met een fijne groep onder de bezielende begeleiding van Frederike Upmeijer. Geweldig en genoten dat we hebben.

En dan ben ik er psychologisch klaar voor. Mijn (2e) nieuwe knieoperatie gaat door. Ik heb het geluk dat ik in een ZBC behandeld wordt want alle reguliere zorg wordt afgeschaald t.g.v. Corona. Code zwart dreigt, het Omikronvirus arriveert in NL en we gaan weer in een lockdown. Geen clubbridge e.a. voorlopig weer, het was net opgestart ☹. Alle tijd om aan mijn herstel te werken en in 2022, volledig gereviseerd, weer klaar om langere afstanden te zeilen 😊

‘Barok in Rome’ – De Galleria Borghese: Damien Hirst: Ife Head li -> re male bronze, femail gold & silver, male bronze

‘Barok in Rome’ – De Galleria Borghese – Bernini: de Roof van Proserpina

‘Barok in Rome’ – De Galleria Borghese – Loggia di Lafranco – Damien Hirst: Museum of Giant Nautilus Shell (Interior Exposed) (painted bronze)

‘Barok in Rome’ – Scuderie del Quirinale – Jean Claire: Inferno – Medussa

‘Barok in Rome’ – Galleria Doria Pamphilj: Paus Innocentius X – Bernini

‘Barok in Rome’ – Palazzo Barberini – Caravaggio: Judith beheading Holofernus ca 1600

‘Barok in Rome’- Chiesa Sant’Ignazio di Loyola – Andrea del Pozzo: trompe-l ‘oeil fresco’s: de Glorie van St. Ignatius

‘Barok in Rome’ – Trastevere: San Francesco a Ripa: Paluzzi-Albertonikapel – Bernini