syMinor

Dag 11; Ontmoeting op de Oceaan en halverwege richting Azoren!

Positie 35°19.2N 52°14.4W (16.00 uur UTC)

Om 9.00 uur zien we een zeilboot aan de horizon, ik roep hem op via de marifoon en het blijkt de Mariada te zijn; een Duits kitst getuigd jacht met een blauwe romp, geschatte lengte 55ft? Rond 11.00 uur lopen ze ons geleidelijk aan op bij positie 34°48.0N 55°16.6W uur en we maken foto’s van elkaar. We zullen ze uitwisselen per mail. Grappig om zo midden op de oceaan een andere zeilboot te ontmoeten. We hebben de boot kort in Salinas gezien in januari jl. Hun bestemming is Horta op Faial 130 mijl oostelijker gelegen van Flores. Wij gaan in 1e instantie voor Flores, maar of we dat aandoen zullen we pas op het laatst besluiten. De ankerplek daar is niet echt beschut en het kan daar redelijk swelly zijn, anders varen we meteen nog een 130 mijl door naar Horta op Faial. Eigenlijk zouden we de klok weer moeten verzetten; we laten dit nog maar even voor wat het is; ons NLs SSB netje zou daarmee een van ons uit zijn/ haar slaap houden, straks maar in een keer de klok verzetten. Het wordt een fijne zeildag; bij een NW 17 kn. blijft de parasailor mooi vol staan en we maken goede vaart. In het begin van de avond dreigt de parasailor ongecontroleerd te worden; het gaat dan ook wel erg snel, de wind trekt aan tot 25 kn. We varen pal voor de wind en de zee bouwt zich op. We gaan conservatiever de nacht in met alleen de high aspect/ fok op. Dit is maar goed ook; het wordt een heftige nacht; we kruisen de oceaan af met een W 25-30 kn. en veel swell. In een squall meten we uitschieters van 45 kn. Van slapen komt niet veel in je kooi, de boot maakt forse schuivers. ’s Ochtends zijn we halverwege de afstand NYC-Azoren via een omweg en kunnen we gaan aftellen. Om. 9.00 uur is de wind afgezwakt tot een NW 15 kn. en hijsen we de parasailor, de swell staat nog wel door. Dagafstand in 24 uur is143 mijl. Afstand naar de Azoren (Flores) nog 1048 mijl.