syMinor

Dag 6; Boordritme

Positie 37°25.8N 62°27.6W (16.00 uur UTC)

Heb nu wacht van 5.30 uur tot 8.30 uur. Zit binnen achter de pc dit SSB bericht te maken en steek mijn kop elke 15 min. naar buiten om alles te checken. Geen “kip” te zien. Zou ook wel raar opkijken als ik die hier zou zien haha! Ben net 15 min 25 graden opgedraaid om een squall op 6 mijl ten zuiden van ons te ontwijken welke mogelijk ook onweer in zich heeft. Tjebbe slaapt, om 8.30 uur mag ik nog even 2 uurtjes terug naar bed. Heb al 2×3=6 uur geslapen en ben vandaag minder uitgerust. Vannacht onrustig geslapen; de oceaan was een grote klotsenbak met als gevolg veel geschommel en bootgeluiden zowel binnen als buiten. Elke dag, om en om, mag er een van ons 2 uur uitslapen, degene die als 1e begint met slapen heeft dan 2×3 uur en 1×2 uur en daarmee is de nacht en deel van de dag al gevuld van 20.30 – 10.30 uur haha. Je houdt dus effectief 24-14=10 uur van de dag over voor ontbijten (meestal doen we dat al wel apart, je krijgt wel trek ’s ochtends), wassen (het tot nu toe is het steeds gelukt om te douchen, de zee was redelijk rustig), koffie drinken, al wat eten voorbereiden voor het avondeten (vandaag nasi), gribfiles en eventuele mail ophalen en tegelijkertijd het SSB bericht en positierapport verzenden. ’s Middags wat lezen, technische controle, boerderie controle en groentes evt. buiten leggen om te drogen, buurten en soms wat drinken of snaaien (fruit, soep, mueslireep….) Tegen 17.00 uur hebben we happy hour met een non-alcoholische versnapering (Spa- of plat water) en een bakkie chips/ nootjes. Om 18.00 uur zitten we aan het SSB apparaat om Herb te beluisteren, daarna is het eten en samen afwassen. Om 20.00 uur hebben we ons NL. netje en “mag” er een van ons naar bed. Lijkt wel kostschool/ militaire dienst; strak regime, maar het went snel. De podcasts bewaar ik vaak voor ’s nachts om te luisteren in mijn wacht, een Marathoninterview duurt 3 uur en past precies.

We hebben een perfecte zeildag achter de rug; mooi zonnig en zeilen als een speer in ZO richting. ’s Avonds hebben we onze tortellini in de kuip genuttigd. De warrige, oceaan ontstaat in de loop van de nacht en de wind neemt geleidelijk af tot een NW 5 knopen. Om 5.45 uur wordt de motor gestart en komt de schipper even uit bed om het zeil mee op te doeken; het ligt alleen maar te schavielen met die zwakke wind en knobbelige oceaan. Dagafstand in 24 uur is 139 mijl. Afstand naar de Azoren (Flores) nog 1480 mijl. Met de route die we nu nemen is het nog 1556 mijl te gaan.