syMinor

Terug naar Nederland.

Mandal -> Terschelling dag 1

In Mandal vertrekken we op ons gemak pas na de koffie rond 11.45 uur; volgens de gribfiles draait de heersende 8 knopen zuidelijke wind naar het westen. Terschelling ligt zo’n 280 Nm. ZZW van Mandal. Aanvankelijk is het toch nog motoren het gat uit en de rivier af. Zo’n 3 kwartier verder komt er een regenfront over en shift de wind naar het westen, in het begin slechts 5 kn.

We motorzeilen verder en met een W 13-16 kn. kan de motor uit en zeilen we halve wind. Nog wel in een warrige zee met kuilen welke geleidelijk aan uitdooft naar een normale golfslag. De Minor ligt op een oor en dat blijft de gehele dag en nacht zo. In mijn wacht wordt ik nog vergezeld van enkele dolfijnen langszij, altijd leuk 😊 In thermo-ondergoed en zeilpak is het goed zitten in de beschutting van de kajuitingang, de wind is droog maar frisjes. Met hulp van mijn luisterboek en één oortje in blijf ik goed wakker tijdens mijn wachten. Er is weinig scheepvaartverkeer en alles op afstand. Bij het opstaan om 8.00 uur zijn we aan het motorzeilen; de wind is afgenomen naar 8-10 kn. De wind draait, zoals voorspelt naar ZW. Dagafstand 1e 24 uur is 135 Nm.

Helaas houdt de lichte ZW wind 8-10 kn. en het hoge drukgebied langer aan als voorspelt en is het daarmee motorzeilen. We pakken ons boordroutine en -ritme naadloos weer op. Het gebruikelijke technische inspectierondje levert, gelukkig, geen bijzonderheden. En v.w.b. het eten is alles reeds aan de wal voorbereid en ingeseald voor deze 3 dagen. De bewolking in de nacht laat pas laat maanlicht door. De wind draait rond 4.30 uur naar ZW en neemt toe tot 15 kn. De motor kan uit en rust ‘in de tent’ 😊. Om 8.00 uur kunnen we samen de furlstrøm zetten en steken bij daglicht, de 1e shipping lane over. Dagafstand 2e 24 uur is 135 Nm.

Mandal – Terschelling dag 2

Mandal – Terschelling dag 2: Vlieland

De 3e dag gaat het gestaag verder met de furlstrøm op, welke we even inrollen t.h.v. de 2e shipping lane om de motor bij te zetten t.b.v. scheepvaartverkeer. Het is een mooie zonnige dag met lichte NW 8-10 kn. wind. We krijgen de stroom tegen bij het Stortemelk en besluiten voor anker te gaan bij Vlieland. Nog 37 Nm. gevaren, in totaal 307 Nm. voor we ons anker, rond 18.00 uur, uitgooien; netjes ten ZW van de haven van Vlie, buiten de vaargeul. We nemen een glaasje op de goede oversteek en genieten van ‘een blauwe hap’.

Vlieland

Vlieland_ voor anker_ garnalenvissertrack

Onze nachtrust wordt om 3.30 uur ruw verstoord door het ankeralarm en het geluid van de motor van een garnalenvissersboot welke met veel donder en geweld dicht langszij komt. Zijn werklichten schijnen de boot in en we zien een lichtblauwe spitse kont doorvaren en verdwijnen Hij heeft ons anker gelicht en een eind meegesleurd met als resultaat dat we opnieuw kunnen ankeren in de donkerte. Hij heeft, denken wij, de bocht afgesneden ☹ en……nu een gat in zijn net.

In de ochtend halen we anker op en varen naar Terschelling. We hebben nog net het laatste vrije plaatsje aan de steiger. Hier maken we schoon schip, draaien wasjes en genieten van terras en lekker uit eten. Het is mooi zonnig zomerweer en vakantiedrukte; we gaan voor anker ten zuiden van Terschelling bij ‘de Vleugel’ in alle rust chillen.

Terschelling – de Walvis

Terschelling – TS 10

Terschelling

Terschelling – de Vleugel

Om 6.00 uur anker op en met de stroom mee zeilen we met een NO 11-14 kn. buitenom Vlieland en Texel naar Den Helder. We bezoeken, voor het eerst, het Marine museum en genieten, traditioneel van een blauwe hap bij de KMJC/ Koninklijke Marine Jachtclub.

Naar Scheveningen kunnen we nog even de furlstrøm zetten en dan wordt het motoren in totale blakte.

Den Helder: Marine museum

Den Helder: KMJC

Den Helder -> Scheveningen

Scheveningen

In Scheveningen liggen we mudvol en wachten we 1 dagje op de goede windrichting. Na Sector Maasmond zeilen we met de furlstrøm op naar de Roompot. Een vlotte schutting en we gaan door naar Zierikzee. Een gezellig weerzien volgt met de bemanning van de Knut en Nova. We gaan in stappen naar onze thuishaven: barbecueën, krabben vangen en zwemmen in St. Annaland en op de Mosselbank. We hebben echte zomerse temperaturen en genieten van het socializen en onze thuishaven Herkingen.

Mandal Herkingen

Evaluatie naar het noorden.

We zijn ruim 10 weken weg geweest. We hadden de hoop naar het ‘noorden’ te gaan. Idealiter met een stop aan de Engelse oostkust en Schotland door naar de Orkney’s en oversteken naar Bergen (N) en dan afzakken naar de Noorse Zuidkust t/m Oslo.

De wind zat in de 1e 3 weken echter in de noordhoek en veelal hard met ook vaak en veel regen. In Terschelling hadden we Schotland al losgelaten, maar ook een tussenstop in Thyboron en/of Esbjerg zat er niet in. We hebben ons hoofd nederig gebogen voor de stormgod Wodan en zijn naar het NOK gezeild. Na zo’n 3 weken ‘bagger’ weer lagen we, eindelijk, in Laboe. We hebben het rondje anticlockwise gedaan en hebben de Duitse noordkust/ steden (baksteenarchitectuur) t/m Warneműnde aangedaan en zijn opgeklommen via Denemarken/ Kopenhagen (Hygge) naar de Zweedse Scherenkust die begint vanaf Göteburg. Mooie steden en een mooie kustlijn vanaf Göteburg. In Donsö hebben we prima beschutting gevonden voor de storm met  max. 42 kn. wind. Daarna werd het warmer en meer stabieler; wel in een verhouding van zo’n 2 dagen onbestendig met regen tegenover 1 dag mooi zomers weer. Vanaf Kosterhamnen (laatste westelijke eilanden Zweden) was het ook aangenaam om  te ankeren en barbecueën. Het Oslofjord is mooi met, lichte, wind (de zgn. Solgangbris), op kop, zowel in- als uitvarend; dus motoren. Oslo is magnifiek; een wereldstad met veel kunst en cultuur (en…ook duur). De Noorse scherenkust in het zuiden loopt t/m Mandal en je kunt hier achter de eilanden door beschut varen. We hebben ervoor gekozen om zoveel mogelijk te zeilen en de niet-westelijke winden te benutten. Vermoedelijk is het gemakkelijker om deze kust van west naar oost te bezeilen, gezien de heersende windrichting. Een mooie kustlijn; de eilanden zijn begroeid met naaldbomen i.t.t. de rotsachtige eilanden in Zweden en overal aardige optrekjes met (moter)bootjes en een vlaggenmast 😊 In Mandal viel ons besluit om niet westelijker te gaan, we hadden een weergaatje om rechtstreeks naar Terschelling terug te varen en wilden dit niet onbenut laten. Een mooie oversteek en aangekomen in Terschelling liften we mee met het zomerse weer in NL. Hoge zonnige temperaturen, ankeren, barbecueën en tot laat in de avond buiten zitten.

Je voelt hem al aankomen: dit hebben we gemist. We hebben tijdens deze reis veelal vanaf 17.00 uur binnen gezeten i.v.m. de temperatuur. De kuiptent en de verwarmingsmat onder de kajuittafel hebben goede dienst gedaan. De bijboot en bimini is ongebruikt. Consequentie is dan ook dat je weinig contact legt met andere medezeilers; ‘iedereen’ zit binnen en je treft elkaar amper of spontaan. We misten beiden het ‘Joie de Vivre van het zuiden. Het Bourgondische terrasje pakken of uit eten gaan.

In het noorden hebben we amper havenmeesters gezien. Hebben veelal betaald m.b.v. de app ‘GoMarina’. Je kunt hier ook mee een ligplaats reserveren, maar dat beperkt onze vrijheid van het varen. We willen ons niet ‘ vastleggen’ vooraf. Wellicht stoppen we eerder of gaan we nog door, blijven we langer hangen enz. Het voordeel van zoals sommige zeggen: geen getijde en dus geen rekening hoeven houden met de stroming ervaren wij eerder als een nadeel. Je wordt geacht rond 11.00 uur je box te verlaten en je kunt erin varen vanaf 12.00 uur. Heel veel boten komen hier ook vroeg aanleggen. Maar….wat als je langere afstanden, zeg 50 mijl, vaart… dan is er rond 18.00 uur geen vrije plek meer?! De groene bordjes geven de vrije plaatsen aan.

Er zijn vaak geen stapelmogelijkheden; veel lange boxen ~ 13 m. maar wel smal < 3.50 m. geënt op de klassieke lijn. Soms met een soort van geleiderail (geen zijsteigers), soms met een op te pikken achterboei; wat iets meer flexibiliteit biedt. Een 41 voeter is hier al aan de grote kant. In het zuiden gaat ‘iedereen’ met de stroom mee en komt ook ‘iedereen’ wel ergens binnen al dan niet gestapeld.

Kortom: Het noorden kan en mag; maar dan moet het weer ook zodanig zijn dat we direct een flinke slag kunnen maken tot Mandal of westelijker zoals in 2014 in 4 weken naar Stavanger en door tot Bergen. Desondanks kijken we terug op een mooie reis en hebben we genoten 😊 En genieten we nu van het zomerse weer in NL. en het socializen.

Fact & Figures

Noorden (NL.- Duitsland-Denemarken-Zweden-Noorwegen-NL.)
Anticlockwise
% days at sea reisduur vaardagen rustdagen mijlen motoruren