syMinor

Noordwaarts: Kopenhagen, Göteborg en de Zweedse Scherenkust

Fjällbacka – Vetteberget

Onze koers wordt noordwaarts en de temperatuur wordt warmer. De korte broek komt voor het eerst uit de kast. Via Klimtholm Havn op het eiland Møn en Rødvig op Sjaelland arriveren we in de hoofdstad van Denemarken: Kopenhagen.
We passeren de mooie steile krijtrots Møn Klint; een zustergesteente van ‘the White Cliffs of Dover’, Beachy Head en Étretat in Normandië. Ook Stevs Klint na Rødvig behoort bij hetzelfde oude krijtrotsgesteente. In Klimtholm Havn drinken we een biertje in “Klap Hesten’ er heerst hier een gezellig laid back sfeertje. Mocht je met je paard hier (letterlijk) binnen komen; dan krijg je je drankje gratis 😊 De Øresundsbron/ Sontbrug (bekend van de krimi’s) zien we van verre af al liggen. De brug-tunnelcombinatie is een knap staaltje techniek en architectuur. George Rothne ontwierp de brug en het ingenieursbureau Arup tekende het constructief ontwerp. Op Google zie je spectaculaire foto’s vanuit de lucht. Het heeft de verbinding Kopenhagen-Malmö een flinke boost gegeven en het land erachter ontsloten (o.a. de reistijd van Kopenhagen naar het Deense eiland Bornholm is met circa drie uur verkort).

Klintholm’s Havn (Møn)

Rødvig (Sjaelland)

Copenhagen – Oresundbron

-> Copenhagen

In Kopenhagen, ‘The Paris of the North’, hebben we geluk en kunnen we 2 nachten reserveren bij ‘Wilders Pladz” in de wijk Christianshavn. Een smal kanaaltje langs hoge huizen, beetje gelijkend op Amsterdam. De Minor is nu zelf een toeristische attractie geworden voor de passerende rondvaartboten, plezierbootjes en andere pieremachochels. We kijken op de ‘Vor Frelsers Kirke’ i.p.v. de Westertoren en de ‘Freistad Christiana’ is dichtbij. De zelfverklaarde freistad van hippies en kunstenaars waar soft drugs gedoogd werd is sinds 2023 meer aan banden gelegd i.v.m. drugs- en bendegeweld. Er rest nu meer een wijk met graffiti, art en een (toeristische) markt met o.i. prullaria. Het uitgaansleven voltrekt zich nu aan de hygge/ gezellige Nyhavn gevuld met traditionele schepen. Ook op loopafstand; om de hoek met een keur aan restaurants, eettentjes, streetfood en chill-plekken aan de kade. We treffen het, de temperatuur loopt op tot 29-30 graden en er wordt volop gezonnebaad, gezwommen en gevaren tot ’s avonds laat. Het blijkt ook de start van de geslaagden van de middelbare school. Ze lopen allen met een ‘marine-pet’ op en de kleur vertelt hun origine. Ze gaan komend weekend helemaal los 😊 We benutten deze dagen goed en sjouwen heel wat af. Naast de highlights in het centrum ook naar de highlights in en rond de haven zelf. We zien nog kans om het Designmuseum Danmark in te gaan en dat is de moeite waard.

Copenhagen – Christianshavn Kanal

Copenhagen – Radhus

Copenhagen – Nyhavn

Copenhagen – Operaen

Copenhagen – Vor Frelsers Kirke

Copenhagen – Designmuseum Danmark

Copenhagen – Den Lille Havfrue (Edvard Eriksen)

Copenhagen – Operaen

We moeten onze ligplaats vrijmaken en zijn voor 12.00 uur onder de brug door. Het is ook goed zo; we hebben genoeg geproefd van de sfeer en heerlijke vibe en… beter voor ons budget want uit eten gaan is toch ff wat anders als in onze zuidelijkere bestemmingen. We varen slechts 20 mijl naar Helsingør en verwerken alle indrukken. Het weer is, na onweersbuien, omgeslagen; de temperatuur lager en de voorspellingen zijn wederom wisselvalliger. We pakken er de gidsen, pilots en kaarten bij en plannen wat te doen. Uitdrukkelijk blijft het plannen met een flinke marge en dosis flexibiliteit e.e.a. afhankelijk van de gribfiles.
We opteren verder noordwaarts te gaan via de Zweedse westkust. Een prima zeiltocht van zo’n 53 mijl in WSW 12-15 kn. Falkenberg is onze 1e stop. We liggen in een aandoenlijk kleine haven rondom rode gastenhuisjes en tevens een camperplaats. Alles t.b.v. het strand hier (echter nu geen zon, hihi). We mogen de leenfietsen van de haven gebruiken en bekijken het plaatsje en de omgeving, het is een verwaaidag met ook regenbuien. We besluiten toch verder te gaan anders liggen we hier nog 5 dagen verwaaid. Het wordt een pittige tocht, gelukkig wel droog, maar krijgen bakken zout water over de Minor en onder de buiskap door. Met een W 18-20 kn. (5 Bf.) werken we ons een weg, 56 mijl, naar het noorden. Twee slagen aan de wind naar buiten, dan halve wind verder en later krijgen we beschutting van de eilandjes van de Scherenkust hier, kunnen we iets afvallen en neemt de wind af. De aanloop naar Göteborg is prachtig tussen de eilanden door. Onze bedoeling was GKSShamnen Langendrag maar helaas, alle groene bordjes zijn gevuld of we passen er niet in. De 2 naburige havens ontvangen geen passanten. Dus 5 mijl terugvaren naar Donsö en daar afmeren waar we 2 uur eerder reeds langsvoeren ☹ Uiteindelijk zijn we dik tevreden dat we hier liggen. We liggen langszij aan de kade en goed beschut. We krijgen 42 kn. (9 Bf.) wind zonder schade over ons heen. Het is een mooi eiland met een goede verse viskraam en supermarkt (ICA). De Styrsöbolaget onderhoudt een frequente bootverbinding met Göteborg en sluit goed aan op de tram- en busverbindingen. Sterker nog: Styrsöbolaget is een Zweedse rederij die eigendom is van Transdev Sverige AB. Styrsöbolaget exploiteert in opdracht van Västtrafik het openbaar vervoer over zee in de archipel van Göteborg en op de rivier de Göta älv. De zuidelijke eilanden zijn dan allen ook autovrij; er rijden slechts wat golfkarretjes. Er ligt hier een heuse ambulanceboot waar een ambulance oprijdt. Nog nooit eerder gezien en hij vaart ook een aantal keren uit. Vermoedelijk ook voor alle eilanden in de regio.

Helsingør – Kronborg kasteel

Helsingør

Falkenberg

Falkenberg -> Donso

Donso

Ook wij gaan met de Styrsöbolaget naar Göteborg; binnen het uur (50 min.) staan we midden in het centrum. Göteborg is bezaaid met bouwputten t.b.v. de aanleg van een metro. We maken een stadwandeling langs de highlights en bezoeken na de lunch het Röhsska Museet; het designmuseum. Dat valt ons een beetje tegen; de 1e verdieping is ook ‘under construction’ en…. dat lijkt ons nou net het interessantste; het laatste tijdvak. Een mooie compacte stad, welke wij wel na 1 dag gezien hebben. De nieuwe Karlatoren, met haar 246 m. de hoogste van Scandinavië, kijkt ons nog lang na 😊

Göteborg – Saluhallen

Göteborg – de Karlatoren

Göteborg – Feskekörka

Göteborg – Kronhuset & Kronhusetbodarna

Göteborg – Röhsska Museet

Na de storm op Donsö ‘uitgereden’ te hebben vertrekken we bijtijds, 8.00 uur, om slechts 18 mijl noordelijker op Rörö vast te leggen m.b.v. een meerboei aan de achterzijde. Het is pas 11.30 uur en op tijd. Om 14.30 uur ligt het er al aardig vol. Het voordeel van de Oostzee is dan wel dat er geen getijde is waar je met je vertrek rekening moet houden, de keerzijde van de medaille is dat na 12.00 uur de havens vollopen en er geen plaats meer is. De havens zijn veelal ingericht met (extreem lange) boxen; tussen (smalle) palen of tussen drijvers van staal of een meerboei achterop maar… vaak geen stapelmogelijkheden bij meer drukte ☹ We vragen ons af hoe anderen dat dan doen als je substantiële afstanden wilt afleggen?? Ankeren is natuurlijk een optie, maar niet altijd uitnodigend met regen en onbestendig weer.
Rörö is het meest noordelijke eiland van de Göteborgarchipel en een natuurgebied. De sfeer lijkt op de Mosselbank van de Grevelingen; er wordt druk gezwommen en gebarbecued en dat bij 14-16 graden! Het is inmiddels juli en de vakantietijd in Zweden is, en masse, aangebroken.
We motorzeilen met een SW 8-10 kn. door de Zweedse Scherenkust, langs Marstrand, 30 mijl verder naar het noorden. We meren af in Gullholmen, een eilandje ten westen van het eiland Orust en tevens een van de oudste vissersplaatsjes aan de westkust van Zweden. Het is alleraardigst, lieflijk en pittoresk. Als de laatste veerboot naar huis is rest slechts ‘het bootjesvolk’ en is er rust. De volgende dag ook; het plenst er van de regen 😊 en wij hebben uit voorzorg de kuiptent weer opgezet en de verwarmingsmat onder de tafel aangedaan. We liggen hier, gelukkig, langszij als 3e in de rij (en het is bij aanleggen pas 13.00 uur).

Donsö

Rörö -> Gullholmen

Onze volgende stop is zo’n 30 mijl noordelijker Fjällbacka, al moterend varen we tussen de rotsen en eilandjes door. Het is een pittoresk vissersdorpje met een fantastisch uitzicht over de Fjällbacka archipel vanuit de Vetteberget, een flinke rots welke hier 74 m. bovenuit steekt. We wandelen ernaar toe door de Kungsklyftan; een spleet waartussen enkele rotsen ingeklemd zitten, een bijzonder gezicht. Het is er ook druk met toeristen; de prijzen op het terras zijn navenant ☹ We kopen een hele lekkere verse zalmfilet voor vanavond en chillen met het zonnetje in de kuip.

De Kostereilanden voor Strömstad is onze laatste stop in Zweden. Het is het natuurgebied Kosteröarna en we besluiten in Kosterhamnen voor anker te gaan. De temperatuur en wind is goed en we kunnen de barbecue aansteken. Yeah!!! Voor de 1e keer deze vakantie, na 7 weken 😊 We zetten uiteindelijk wel de kuiptent erbij op ter windbescherming.