syMinor

Een natte herfstachtige start

Lűbeck – St. Marienkirche – Rathaus

Het weer en de weergoden zijn ons niet goed gezind bij de start van ons vertrek en dat blijft ook nog enkele weken zo. Het regent veel, het waait voornamelijk uit het noorden en ook veelal hard. De ene depressie trekt over na de andere. Een depressietrein zogezegd. De El Niño van 2023-2024 is een van de vijf sterkste ooit waargenomen. Het Europese weermodel (ECMWF) gaf (nov. 2023) een kans van 40 tot 50 procent dat komende april, mei en juni erg nat worden. Nou dat klopt evenals de afgelopen winter.

We troosten ons dat het overal in Europa niet veel beter is, met uitzondering van het hoge Noorden; dan hadden we begin mei moeten vertrekken. Inmiddels zitten er een aantal ‘bootjes’ en we zien hun magnifieke en mooie beelden 😊 We hebben, bewust, 1 maandje gewacht omdat het zeewater dan mogelijk wat opgewarmd is en de nachtwachten dan aangenamer zijn, daarbij konden we dan ook de 93e verjaardag van ma Kleijn vieren; is ook wat waard. We gaan in kleine stapjes nu van Herkingen naar Zierikzee (nog lekker uit eten) naar de Roompot Marina (betere uitgangspositie voor de sluis morgenvroeg) naar Scheveningen. Daar liggen we zoals de gribfiles aangaven 3 dagen verwaaid met harde noordenwind. We hebben een leuk programma in elkaar gezet: Funshoppen in Den Haag met een snufje moderne architectuur zoals de ‘ Haagse Tieten’ oftewel Castalia van Michael Graves in de wijk de Resident. Het Kunstmuseum in het Berlagegebouw heeft nu een mooie expositie van ‘de Haagse School in een ander licht’ met daarna vers boodschappen in de, altijd gezellige, Frederik Hendriklaan. En een bezoek aan museum Beelden aan Zee in Scheveningenbad zelf met een drankje in een beachtent; weliswaar met jas aan en achter glas 😊 Als kers op de taart komen Rob en Caro ons verblijden met een bezoekje aan boord onder de mom van ‘jullie zijn nu toch vlakbij’.

Den Haag – Castalia/ Haagse Tieten

Den Haag – Sculptuur Igor Mitoraj

Den Haag: Kunstmuseum

Den Haag: Kunstmuseum – Daniel Richter – Je had de titel niet moeten vergeten

Scheveningen_ Museum Beelden aan Zee – Sculptuur Igor Mitoraj

Scheveningen_ Museum Beelden aan Zee – If not now, when? – Max Vorst Collection

Scheveningen_ Museum Beelden aan Zee

Scheveningenbad

De tocht naar Oudeschild op Texel is niet heel inspirerend, maar we bijten de 58 mijl stug door. Voornamelijk op de motor, stukje zeilen en later motorzeilen, in grijs grauw weer. We hebben geen zin in het doodse IJmuiden. De haven in Oudeschild is nog leeg evenals Vlieland later. We huren 1 dagje fietsen en we maken een mooie tocht van Den Hoorn naar de Koog, Den Burg en terug naar Oudeschild in droog en zonnig/ bewolkt weer; het is wel flink trappen vandaag met een W 3-4. Voor de 1e keer hebben we onze vouwfietsjes, na lang wikken en wegen, thuis gelaten. Dit i.v.m. ruimtebeslag en de weinige keren dat we ze gebruiken: te vaak te heuvelachtig of onveilig fietsen.

De zeiltocht naar Vlieland over het wantij is er een als om door een ringetje te halen; lekker zeilen met een W 3-4 en we houden het droog. In Vlieland huur ik een e-bike en wat een genot en luxe 😊 Mijn lief houdt het, met een 7-versnellingen fiets, stoer vol. We stoppen nu, voor het eerst, bij het Bunkermuseum; niet onaardig.

Als het weer toch nog niet zodanig is gaan we ook nog naar Terschelling en lopen daar net binnen met de start van Oerol. We vinden nog net een plekje als 1e aan de steiger, wel zo gemakkelijk. Hier wordt het echt bakkenweer; de kuiptent gaat op en het hoost, je wilt niet weten hoe!! ☹

Oudeschild op Texel

Texel

Oudeschild -> Vlieland

Vlieland

Terschelling

Op maandag zelfs zodanig dat we de gehuurde fietsen, ongebruikt, weer inleveren. Ook Oerol valt ons inziens in het water en wij… komen in ieder geval niet in de stemming. We zijn meer gefocust op de gribfiles; het weervenster schuift elke 24 uur op. Mentaal schuiven we ook steeds verder op. Schotland/ the Orkney’s via de Engelse Oostkust hebben we, in ieder geval voor de heenweg, al laten varen. Daar dagen verwaaid liggen trekt ons niet. Noorwegen niet rechtstreeks maar met een tussenstap: Thyboron wordt Esbjerg om dan op moment suprême toch een knieval te maken voor de stormgod Thor. We hadden reeds opgeschaald en voorgekookt maar… gaan nu naar het NOK/ NoordOostzeeKanaal. We werken ons eerst het Stortemelk uit in een stroom tegen wind situatie en dan kunnen we bij de Vlieton afvallen richting Cuxhaven. Het wordt een mooie zeiltocht met een SSW later SW 15 kn. 185 mijl in 28 uur Met laagjes aan: in thermo-ondergoed, shirts, broek, fleecetrui, zeilpak, Dubarrylaarzen, mutsen en handschoenen is het goed te doen. En.. het blijft gelukkig droog!!! Het scheepvaartsverkeer bij de Elbe, Jade en Weser is redelijk rustig en te overzien. Ik draai mijn wachten zonder problemen en luister relaxed podcasts 😊 Daags erna direct door naar Brűnsbuttel, waar we na de schutting in 8 uur het NOK door gemotord zijn, erg snel ons inziens. Direct na de schutting hebben we de kuiptent erop gezet en de hoos- en onweersbuien maar gelaten over ons heen laten komen. Mijn schipper komt dan altijd in de ‘poetsstand’: onder het mom van het is toch nat en zoet water, dan kan ik de boot ook maar beter goed schrobben 😊

Cuxhaven -> Brunsbuttel

Na de schutting bij Kiel/ Holtenau varen we nog even door na Laboe. Hier begint voor ons een onbekend stukje Noord Duitsland. We hebben elkaar in 1982 in Sonderborg op een klipper ontmoet en… de rest is geschiedenis. In zomer 2007 hebben we in Denemarken met de Minor in slecht weer gescharreld rondom Funen. We genieten in Laboe van een goede en welverdiende tapas met zicht op het strand en de nostalgische strandstoelen. Later blijkt dit hier volstrekt normaal te zijn. We zijn inmiddels 3 weken op pad!!

Van hieruit genieten we van de, voor ons, nieuwe plaatsen; Heiligenhafen en mooie Hanzesteden Traveműnde met in het achterland een bezoekje aan Lűbeck en evenzo Warneműnde en met de S-bahn naar Rostock en wordt het weer geleidelijk aan beter. We besluiten in Warneműnde om niet oostelijker naar Stralsűnd te gaan; we komen dan in het gebied van de Hiddensee en het eiland Rűgen, Weliswaar vermoedelijk ook mooi, maar… het is nog niet echt ankerweer. ’s Avonds koelt het nog snel af als de zon weg is. Dus dankjewel Noord Duitsland met je mooie baksteenarchitectuur en cultuur. We verleggen onze koers naar het noorden: Denemarken.