syMinor

Vakantie 2014 Noorwegen

We hebben 4 weken zomervakantie en zijn benieuwd wat deze ons gaat brengen. Zoals gebruikelijk en door lering wijzer geworden laten we ons leiden door waar de wind ons brengt. We besluiten in de Roompot wel of we “rechtsaf dan wel linksaf” gaan.
De schipper houdt de laatste week de gribfiles voor ons nauwlettend in de gaten.
Als ik vrijdagmiddag bel dat ik naar huis kom, klinkt het: Het zou wel eens Noorwegen kunnen worden! Noorwegen staat met stip op 1 voor ons als een bestemming en vaargebied. Dit is nog onbekend en de natuur ervan trekt.
In onze vakanties zijn we echter geneigd naar het zuiden af te draaien als er geen goede meerdaagse weersverwachting is. De driehoek Belgische kust – Engelse zuidkust – Normandie/ Bretagne t/m the Scilly’s resp. Brest is dan in allerlei varianten mogelijk en ook diverse malen uitgevoerd. Ook de Bourgondische lifestyle blijft aangenaam.
Vorige zomer, van 2013, hebben we daar weer uitgebreid van genoten en geankerd op, door ons, nog niet ontdekte plekjes rondom Guernsey en Sark. We hebben er geen log van gemaakt; het voelt voor ons als vertrouwd.

Zaterdag 12 juli 2014, maken we ons los van de haven in Herkingen en laten de WK voetbal voor wat hij is. We horen het wel 🙂 We varen op de motor naar de Betonhaven; het is nagenoeg windstil en de lucht is grijs bewolkt. Bij Neeltje Jans is het heiig en kan er gezeild worden, we draaien voor die laatste mijlen enkel de genua even uit. Dit is dan ook maar voor even. Om te voorkomen dat hij vochtig opgeborgen moet worden, verwisselen we het voorzeil nu voor een high aspect. Komt wellicht beter van pas als we hoog aan de wind moeten varen. In de Betonhaven gooien we ons anker uit, het is er rustig. We eten en kruipen op tijd in bed.

Zondag leggen we de Minor nog even voor de Roompotsluis aan de steiger vast om een onweersbui af te wachten. We hopen daarmee de dans te ontspringen. Het onweer blijven we gedurende de dag op afstand horen, de regen valt echter gestadig neer 🙁 Desondanks zetten we koers naar het noorden “het zou moeten kunnen” in welke variant dan ook. We zeilen met een ZW 10-13 kn. rustig naar Scheveningen en onderweg wordt het zowaar droog. In Scheveningen is het druk met passsanten en trakteren we ons op een “verdiend” hapje buiten de deur. Ook nu duiken we vroeg in ons mandje.

Maandag maken we om 12.00 uur los in Scheveningen; alles is weer droog. De buiskap is, opnieuw, ingespoten, nu met iets wat werkt voor acrylstoffen en de schipper heeft een paar pvc laarzen gekocht. Zijn Dubarry’s zijn zo gaar als wat en die vanuit New York passen hem niet!? Vermoedelijk de verkeerde maat ingepakt en daar kwam de schipper in het najaar van 2013 pas achter 🙂

We zeilen langs de kustlijn naar het noorden, de wind draait van NW 15 kn. naar W 10-12 kn. en uiteindelijk SW 10-16 kn. Bij IJmuiden steken we tussen de windmolenparken naar buiten om daar de 1e shipping lane alvast te nemen, aan de wind is deze iets gunstiger en sneller te doen. Ruim en voor de wind vervolgen we onze tocht tussen de boortorens / – eilanden de nacht in en door. Deze is helder en fris. Een guardship roept ons, onverstaanbaar, op met de boodschap dat we ruimer moeten passeren. Nog 1x een shipping lane in het noorden oversteken en dan is het ruim baan voor de koers naar Stavanger.

Dinsdag
In mijn wacht in de ochtend merk ik op dat de vlag anders wappert; de wind is gedraaid naar NW 10 -12 kn. en het is fris aan de wind zeilen; voorzichtig laat de zon zich af en toe zien. We spannen een transparant zeiltje om de kuip af te schermen voor de koude wind en met een fleecetrui aan is het goed toeven.
We klokken 144 mijl in 24 uur. Opmerkelijk hoe snel we het boordritme weer oppakken, alhoewel… mijn schipper fungeert ook als scheepskok. Ik voel me goed met een “pilletje”, maar ben nog niet ingeslingerd. We zijn met de Minor weer een drie-eenheid 🙂
De dag brengen we rustig door en zien slechts een handvol vrachtschepen en een visser. De motor gaat om 21.00 uur ’s avonds aan en dat zal de hele nacht zo blijven, het waait een NW 8 kn. We motorzeilen door een veld booreilanden welke zich omringd hebben met vrachtschepen en reddingsvaartuigen, daartussen bevinden zich vissers welke ons steevast ruim baan geven. Dus weinig spectaculairs, wel rustgevend 🙂 De zonsopgang is al om 3.30 uur.

Woensdag
De zon komt op en de temperatuur stijgt tot aangenaam “met een korte broek in de kuip”. Voor de Forties wordt een S 4-5 Bf voorspelt, voor Fisher een SW 3 Bf. Het waait nu SSW 13 kn. Laten we nou net over de scheidslijn van beide gebieden varen 🙂 . We nemen het besluit en zetten de parasailor. Wat geeft dat een rust aan boord; de parasailor trekt de Minor door het water en er is beduidend minder slingering. Dagafstand in 24 uur 137 mijl.

Na het avondeten komen een drietal dolfijnen ons aangenaam verrassen en spelen met de Minor. Ze zijn witter en slanker als welke we eerder ontmoet hebben. De nacht is beduidend korter hier op deze breedte; ik kan tot 23.30 uur zonder lamp lezen in de kuip. De parasailor blijft gedurende de nacht staan en ik ben druk met het observeren van de koers van de vrachtschepen vanuit alle richtingen hier boven de kop van Denemarken; lang leve AIS!

Donderdag
Er ontstaat vroeg in de ochtend een drizzle welke overgaat in regen. De wind zet door tot ruim 20 kn. en we varen plat voor het laken. De parasailor sleurt de Minor voorwaarts en we maken af en toe forse schuivers t.g.v. de achterop lopende golven. De bootsnelheid loopt op tot 10 kn. Tijd om hem eraf te halen dus. Hier kom ik mijn bed wel voor uit, want slapen is er zo ook niet bij 🙂 . We gaan op de fok verder, de wind valt ook grotendeels weg. We zien en ruiken inmiddels land. Skudeneshavn is ons 1e doel, het ligt 16 mijl ten Noorden van Stavanger. Het Noorse gastenvlaggetje gaat in het want. Om 12.00 uur lopen we het haventje van Skundeneshavn binnen. Dagafstand in 24 uur 144 mijl.

Totaal Scheveningen – Skudeneshavn: 425 mijl in 3 etmalen/ 72 uur = 5,9 mijl/ uur, waarvan 15 motoruren.

Skudeneshavn zelf is een vakantiedorp op het eiland Zuid – Karmoy. Veel Noren trekken hier in de zomer naar toe, hetzij naar hun huisje en/of hun boot. Het zijn veelal motorboten. Hier scheuren ze hard mee door de fjorden blijkt later. Het is een lieflijk laid back dorp wat een graantje meepikt van de Tall Ships race in Bergen volgende week. Alles wordt opgetuigd hieromheen; een lokale braderie met muziek. We zien de Gulden Leeuw en de Brabander hier aanmeren.
We kopen bij de plaatselijke boekwinkel “Den Norske Los, deel 3”. Het is een Havengids voor Noorwegen met foto’s en schetsjes. Grappig als je de Noren hoort versta je er niets van, als je het leest komen woorden redelijk overeen met die van ons. Duidelijke verwantschap dus. We besluiten eerst verder naar het noorden te gaan binnendoor via het Hardangerfjordengebied naar Bergen en op de terugweg dichter aan zee achter de eilanden af te zakken naar Stavanger en het Ryfylkefjordengebied.

Skundesneshavn – Mosterhamn za 19 juli 36 mijl.
Mooi zonnig zomerweer en weinig wind. Binnendoor, op de motor door het Karmsund en een stukje zee; Sletta, naar het noorden op naar het Hardangerfjordengebied; Dit zijn eigenlijk diverse fjorden aan en bij elkaar. Aan het begin hiervan, Bomlafjord, ligt Mosterhamn op het eiland Moster.

We ankeren daar om te overnachten. Blazen de dinghy op om het gehucht te bekijken. Het is voor de Noren uit historisch oogpunt gezien een zeer belangrijke plek. Van hieruit begon de kerstening van Noorwegen. Getuige hiervan is de oudste stenen kerk van Noorwegen 1000-1100. “Moster gamle kirke”. Tijdens onze BBQ aan boord bewonderen we het transport van een boortoren door het fjord. Wat een afmetingen en hoe groot is het hier dan wel niet!

Mosterhamn – Sunndal zo 20 juli 41 mijl
We motoren verder het fjord in; de wind staat met 3-5 kn. tegen. Het is hoog zomer, schat 30 gr. ik zit in bikini in de kuip. De schipper zit al 2 dagen binnen achter de pc te “vechten” met Maxsea. AVG virusscanner blijkt de boosdoener. Via het Husnefjord, Storsund, Kvinnheradsfjord, Sildafjord, naar het Maurangerfjord met op het einde het plaatsje Sunndal.
Het Maurangerfjord is het hoogtepunt van deze dag en volgens de Vaarwijzer van René Vleut wordt het dieper het fjordengebied in ook niet mooier. Gezien onze beperkte tijd, laten we het hier dan ook bij.
We zien de Furebergfossen storten in het Maurangerfjord. Fossen staat voor waterval. Bij de camping in Sunndal zie je de uitlopers van de Bondhusbreen gletsjer. We liggen aan een steiger bij de camping en direct hierna komt de Plons langszij. Ook een NL-se zeilboot met opstapper en fotografe: Ellen de Vries. We hebben een geanimeerd gesprek en zij wandelen ’s avonds nog even naar het meer om foto’s te maken. Het blijft ook lang licht.

Sunndal – Lysoy ma 21 juli 47 mijl.
We motoren vandaag het Hardangerfjordengebied uit. Het is nagenoeg windstil, hoog zomer, schat wederom 30 gr. De route gaat terug via het Maurangerfjord, het Sildafjord, het Kvinnheradsfjord, door het Lukksund wat de verbinding maakt met het grote Bjornafjord en daar buigen we af via het Raunefjord richting Bergen.
Onderweg trachten we tot 2x toe te tanken, zonder resultaat. In Gjermundshamn worden we verwezen naar Rosendal, daar blijkt de tank leeg.
De schipper maakt alvast het hekanker gereed. Veel kleine motorbootjes scheuren ons met hoge snelheid voorbij. We zien amper zeilboten en hebben er tot nu toe 5 NL-se geteld. We beginnen te snappen waarom de Noren motorboten hebben; het zijn grote afstanden en het is weinig/ niet zeilen in de fjorden zelf. Als er (val)wind is staat die pal in de richting van het fjord en heb je hem op kop 🙁
We gaan voor anker in de kom van het eilandje Lysoy: Lysevagen; een idyllisch plekje, soort Stampersplaat van de Grevelingen. Brengen een 2e hekanker, Fortress, uit om zwaaien te voorkomen. Het is er druk en krap met 8 zeilboten; een aantal liggen er met de boeg aan een boom of rots op de kant. We nemen een heerlijke duik in het water om af te koelen en genieten.

Lysoy – Bergen di 21 juli 21 mijl
We staan op, duiken in het water en douchen buiten: a la Caribbean way 🙂
Bij het anker opgaan hebben we een rots klemvast in ons Bruceanker. Een Noor komt ons met zijn dinghy helpen en bezweert ons met “Don’t take our country” 🙂 !
We varen terug naar het Raunefjord naar het noorden, tussen allerlei eilanden en eilandjes door naar het Byfjord. Hier komt duidelijk meer bewoning. We passeren 2 bruggen. Net voor de 2e brug bij aankomst van Bergen aan bakboord kunnen we bunkeren; zowel water als diesel.
Bergen staat synoniem voor always rain. Het is nu echter hoogzomer met een stralende zon. Het grapje gaat dat een kind niet weet niet of het altijd regent in Bergen; hij is pas 7 jr 🙂
Vagen, is de oude haven van Bergen en is afgesloten t.b.v. de te verwachten Tall Ships morgen; wo t/m zo. We worden door de kustwacht verwezen naar een kom, onder een brug door aan stuurboord van Vagen. We liggen daar goed; betalen via een parkeerautomaat ons liggeld en elektriciteit en kopen een “Bergencard” welke ook recht tot toegang geeft tot de zgn. Bybanen, de tram.

We verkennen de stad Bergen in 2,5 dag. Gaan met de Floibanen, een moderne “tandrad”baan, omhoog. Het geeft een mooi uitzicht vanaf de berg Floien (320 m) over de stad Bergen, de oude haven Vagen en haar omringende wateren.
We slenteren door het oude Bryggen. Dit deel is de oude Hanzestad met haar welvaart van begin 1900. Houten pakhuizen met straten en steegjes aan de haven.
We bezoeken de oude haven Vagen met haar omringende (vis)markten en trachten de vis- en rioollucht te negeren. Vermoedelijk t.g.v. de ongekend hitte alhier? Dit is ook het centrum van de uitgaansgelegenheden en de hele sietsewinkel rondom de gearriveerde Tall Ships. We laten ons verleiden tot een ijsje à 5.- euro p.p. en een pilsje à 11.- euro p.p. We borrelen en eten wel aan boord van de Minor; is beter voor onze scheepskas. De Noren kunnen luidruchtig zijn aan boord, zeker met drank op en maken het laat; de zon gaat ook amper onder 🙂 .

We lopen door de winkelstraten en mall´s en wandelen langs musea en parken. Bergen vinden wij als stad niet bijzonder mooi, op details na.

Bergen – Slettane vrij 25 juli 58 mijl
De wind is Z 2 kn. en we verlaten Bergen op de motor om in omgekeerde richting terug te varen over het Byfjord, het Raunefjord, het Bjornafjord, en slaan dan af naar het zuiden, langs Huftaroey en Langenuen om het eiland Stord heen, door het Klosterfjord, het Husnefjord, naar het Bomlafjord. Hier gaan we in Slettane voor anker. Voor anker op de Noorse manier deze keer; d.w.z. met de boeg naar de wal met een lijn om een boom en het hekanker uitgebracht. Een mooie rustige ankerbaai, omgeven door bomen en rotsen. Onderweg is het bewolkt met regenspetters, welke overgaat in regen. Gelukkig trekt het op het eind van de dag weer open.

Slettane – Grunnevaagen za 26 juli 60 mijl
Wederom zomerse hitte en windstil; op de motor terug door het Bomlafjord, een stukje “Sletta” zee en door het Karmsund. We pikken hier bij Haugesund een WiFi-signaal op en downloaden een gribfile. Maar we zijn er nog niet; doel is de ingang van het Lysefjord. We komen nu in het Ryfylkefjordengebied: varen door het Skudenesfjord, het Boknafjord, het Mastrafjord, het Hillefjord waarna het Hogsfjord naar de ingang van het Lysefjord en ankeren in een kom: Grunnevaagen, bij het eilandje Adnoy. Het is zonnig, bewolkt met af en toe een spetter en in het zuiden krijgen we zowaar wind: 20 kn. … op de neus 🙁 ; het is een regenbui. 2 lange dagtochten motoren om terug te komen vanuit Bergen. We zijn het motoren wel even zat 🙂 .

Grunnevaagen – Stavanger zo 27 juli 29 mijl
Van hieruit is het slechts 8 mijl naar de “Preikestolen” in het Lysefjord. Het is een beroemde overhang (de preekstoel) 600 m loodrecht boven het fjord. Het spectaculaire uitzicht bereik je na een wandeling vanaf de Preikestolhytta (236 m. 6 km/ 4 uur). Hiervoor moet je wel eerst om het fjord varen naar Jorpeland.
We draaien hier om; het 20 mijl lange Lysefjord heeft op het einde slechts een houten steiger Lysebotn met, als er wind staat, vaak ongerieflijk liggen, aan lager wal. Ook is een eindje verderop nog een rots Kjerag 1000 m. waar basejumpers hun sport beoefenen. We geloven het wel. Het Lysefjord is indrukwekkend met haar steile wanden en oogt daardoor smal.
Op naar Stavanger nu, de regen komt ons achterop en we verwisselen bikini voor een korte broek en kunnen in zeiljack aanleggen. Aanvankelijk in de oude haven; Vagen. Maar als de regen ophoudt gaan we op verkenning uit; er is nog een andere haven; met wellicht smalle boxen, maar minder swell.

Stavanger ma 28 juli
We verkennen de oude stad, maken schoon schip en bunkeren. Er is volop WiFi signaal maar allen zijn afgeschermd voor gebruik aan boord 🙁  Dit is vermoedelijk ontstaan door het in gebruik zijn van zoveel smartphones en tablets. Stavanger ervaren wij niet als bijzonder mooi. Er liggen 3 grote cruiseschepen en er zijn, hierdoor, veel toeristische winkeltjes.

Stavanger – Terschelling; dinsdag 29 juli
We vertrekken om 8.00 uur en varen nog langs diverse docks, maar vinden geen dieseltank. Ons doel is vandaag Egersund en daarna het Flekkefjord.
We verleggen echter om 14.00 uur onze koers naar het zuiden; Waddeneilanden/ Den Helder i.v.m. het Duitse weerbericht, welke de schipper via de SSB ophaalt. We verwachten nu 3 dagen te kunnen zeilen met een NW 3-4, later draaiend naar W 3-4, daarna wordt het ZW 4-5 en later NW 4-5 (6-7).
Ik ben blij dat ik in Skudeneshavn al direct nieuwe Podcast gedownload heb; daarna was de internet slechts sporadisch.

Woensdag 30 juli
In de vroege ochtend 3,5 uur motor bij gehad. Tijdens het douchen,12.00 uur, kan de motor af: er ontstaat een W 4-5 (6) en de zee bouwt zich snel op. We zetten 1 rif om de helling te reduceren. Sneaky golven komen in de kuip en de Minor maakt forse schuivers; de golven staan er dwars op. Dagafstand is 155 mijl in 24 uur.
De wind blijft die dag variëren tussen W en ZW 18 kn. met 1 rif varen we meestentijds halve wind, weliswaar onder flinke helling, als een speer naar het zuiden. We verschuilen ons achter de buiskap en ingang voor de spetters en eten maar een gemakkelijke hap nasi.

Donderdag 31 juli
In de nacht zetten we een 2e rif om de schuivers te reduceren; De zee is bokkig en het is onrustig slapen. We worden zowat gelanceerd in onze zeekooi.
Ik ben erg beschaftigd met het scheepvaartverkeer net boven de shipping lane. Mijn maat schipper neemt het gelukkig van mij over in de shipping lane; en dan is er niets te doen! Zul je altijd zien 🙂  Dagafstand is 166 mijl in 24 uur.
De wind shift bij de shipping lanes naar de ZW hoek en we besluiten om koers te zetten naar Terschelling. Dit is beter bezeild als het oorspronkelijke plan; Oudeschild. Opboksen tegen de wind (en stroom nu) heeft weinig zin. Voor we er aanleggen duurt het nog wel even door stroom tegen en het meanderende Stortemelk. Uiteindelijk leggen we om 18.40 uur onze lijnen vast in West Terschelling. Het is er zomers druk met bootjes en we trakteren ons op eten buiten de deur. Totaal Stavanger – West Terschelling: 371 mijl in 58,5 uur = 6.34 mijl/ uur, waarvan 6,5 motoruren. Tijdens deze oversteek is onze giek-ophouder weer defect; 3e maal tijdens onze tochten. We zullen kijken of we hier een betere oplossing voor kunnen vinden.

Terschelling – Den Helder vrij 1aug. 43 mijl
We besluiten om vandaag binnendoor door te gaan naar Den Helder, dit wordt weliswaar motoren tegen een zwakke wind in, maar dan hebben we vermoedelijk morgen een weather window op zee en anders wordt het komende week binnendoor over het IJsselmeer. In de Slenk steekt een zeehond nieuwsgierig zijn/ haar koppie boven water om de armada van de vloot te aanschouwen.
In Den Helder laten we ons de bekende “blauwe hap” bij de KMJC goed smaken; ze zitten sinds 4 jaar op een mooie locatie met uitzicht over het Marsdiep.

Den Helder – Scheveningen za 2 aug. 55 mijl.
We vertrekken vroeg, om 4.00 uur, weliswaar zullen we stroom tegen hebben, maar dan spoelen we nog even met de stroom het Marsdiep uit. Het is motorzeilen; een zwakke ZW 2. Ons doel is Scheveningen, mede om de Luna Verde welkom te heten. Ze komen vandaag in Scheveningen aan na een wereldreis van 4,5 jaar. Chapeaux! Het is erg gezellig om Thijs & Wilma weer live te ontmoeten. Het is bijzonder te ervaren hoe weinig woorden je nodig hebt door gedeelde ervaringen.

Scheveningen
zo 3 aug.
We blijven een paar dagen chillen in Scheveningen en krijgen, traditiegetrouw op het eind van onze zomervakantie, bezoek van Ad & Rob. Het wordt een zonnige dag “borrelen en buurten”.
ma 4 aug.
Het (door mij geïnitieerde) programma voor vandaag is een dagje shoppen in Den Haag en ik scoor een erg mooie oranje vaas 🙂 . Terug op de Minor ligt een Deense boot naast ons; het is de Sealove uit Nyborg. We maken kennis met Leo & Brigitta en wisselen ervaringen uit: Zij willen voor langere tijd naar de Middellandse zee, maar dat wordt, helaas, volgend jaar. Ze gaan nog “even” terug naar huis. Het is een gezellige avond.

Scheveningen – Roompot
di 5 aug.45 mijl
ZW 6 kn. we vertrekken uit Scheveningen op de motor en dat zal zo blijven; de wind is zwak tegen maar morgen zal hij ZW 4-5 Bf. zijn en daar tegen in hakken heeft weinig zin. We varen door naar de Roompot om daar voor anker te kunnen genieten van BBQ aan boord. Het is mooi zonnig weer.

Roompot – Grevelingen
wo 6 aug 29 mijl
Helaas geen zwemmen bij het opstaan; het is grijs, grauw en het spettert. Ik knip de schipper zijn haar voor anker, dat is fijner voor de omgeving als in een haven 🙂 . Bij het anker ophalen hebben we weer beet; deze keer is het een fuik 🙂 .

We zeilen met een Z 12-20 kn. in regenbuien, terug naar de Grevelingen. Als kers op de taart worden we zeiknat in de sluis van Bru; we dachten: “het valt wel mee met de bui”. Niet dus en zo gaan we achter de mosselplaat voor anker.
We kunnen nu nog een aantal dagen lummelen alvorens schoon schip te maken en de vakantie af te sluiten.

Terugkijkend hebben we een fijne vakantie gehad met uitstekend weer om zowel Noorwegen te bereiken als om terug te komen. Dit mede dankzij het goed routeren van de schipper en het juiste weather window terug te nemen. In Noorwegen hebben we kennelijk ook ongewoon mooi zomers weer gehad en amper regen. In de fjorden is het eigenlijk geen zeilen maar motoren. We begrijpen de snelle Noorse motorbootjes nu beter. De afstanden zijn groot; dus een langere periode (3 maanden?) vrij, maakt dat je meer rustdagen in kunt lassen en meer kunt scharrelen in de fjorden. Alhoewel echt scharrelen is er niet bij; je moet wel plannen waar je denkt te ankeren i.v.m. de diepten.

In Totaal: 1307 mijl gevaren waarvan 99 motoruren en 21 vaardagen (o.a. 5 etmalen doorgevaren)