syMinor

Dag 1: Vertrek Dominicaanse Republique – positie 20°36.3N 73°20.2W (11.25 uur locale tijd)

Om 10.00 uur zijn we uitgeklaard en kunnen we vertrekken uit Puerto Plata richting Cuba. Het waait 15 tot 20 knopen uit het oosten en er staat een matige swell van 1,5 m. Onder vol zeil lopen we ruim 7 knopen. Tegen de avond zetten we 1 rif in het grootzeil om de helling te verminderen. De wind loopt soms op tot 24 kn. en de boot maakt dan af en toe een flinke schuiver. We eten een “snelle” nasihap en ons wachtsysteem gaat in. Slapen valt nog niet mee met die schuivers. De high aspect is inmiddels ingedraaid want die ligt alleen maar te klapperen achter het grootzeil. Voor wat betreft snelheid maakt het niets uit. De nacht is fris buiten; we doen een fleece trui aan en ik zoek een fleece deken voor over mijn benen (nog wel een korte broek aan), dat is lang geleden! Het is rustig vannacht, de AIS laat enkele vrachtschepen zien. Om 1.30 uur wek ik de schipper voor zijn wacht en zijn verjaardag. Dit is toch een mooi verjaardagscadeautje 🙂 de hele dag en nacht op zee doorbrengen : Om 9.00 uur hebben we ons SSB netje met de Lizzy en de Stamper, zij liggen in Puerto Rico en Curaçao. We geven ons nog een toetje cadeau en slapen lang uit vanmorgen. Buiten zie ik een militair schip door de “Windward Passage” varen welke niet zichtbaar is op de AIS, vermoed dat het de US Coastguard is. Dat klopt enige tijd later roepen ze ons met de VHF op. Ze willen alle gegevens van boot, bemanning en bestemming en wensen ons vervolgens een goede reis. Erg paranoïde dus 🙂 Afgelegde afstand in 24 uur is 155 mijl