syMinor

Zomer twintig-twintig;

Varen en zeilen in NL.

Genieten van de Nederlandse wateren.

Vlieland

Na mijn eerste voorzichtige zeiltocht, begin juli, lonkt het om weer verder weg te gaan met ‘ons bootje’. Ook voor ‘Floris Nightingale’ is het goed om weer zijn vertrouwde rol van schipper op te mogen pakken en ook goed voor mij om te voorkomen dat ik me alléén laat wentelen in zorg?. We pendelen nog een aantal keren naar huis om mijn fysiotherapie-proces af te ronden, nemen afscheid van een (jeugd)vriend en dan gaan de lijnen los. Het is inmiddels augustus. We knippen onze vakantie op voor een afspraak thuis t.b.v. mijn jongste broer. We gaan, als eerste naar het noorden: de Provincie Antwerpen is net oranje gelabeld i.v.m. COVID -19. We hebben nu zo’n ruime 2 weken de tijd. We gaan ‘buitenom’ naar Texel met een stop in Hellevoetsluis, Scheveningen en IJmuiden. Er is een hittegolf in aantocht. In Scheveningen drinken we gezellig koffie met de bemanning van de Luna Verde. Deze wereldomzeilers, welke we ontmoet hebben tijdens de ARC van 2010 en verder, zijn net terug met de boot in NL. na een 6-tal jaren Canarische eilanden en omzwervingen (opnieuw een rondje Carieb) en we spreken af om op de terugweg uitgebreider bij te kletsen. Het is grotendeels motoren met erg lichte winden. In Oudeschild huren we fietsen en is de hittegolf een feit. We prijzen ons gelukkig met ‘slechts’ een 32 graden; in het zuiden gaat de teller naar 37. Desondanks is het ploeteren met de fiets onder de koperen ploert en nu is er, dus, wel wind 🙂 We genieten van een uitgebreide lunch en de genuttigde wijn zal mede maken dat ik, terug op de boot, afgepeigerd ben. In de haven is het gezellig druk en iedereen plonst erop los. Ons plan om naar Vlieland te gaan, verloopt via een omweg, we willen niet tegen een NO 4-5 opboksen. We laten ons leiden door de wind en zetten zeil richting den Oever.  We gooien ons anker uit net ten noorden hiervan onder de beschutting van een zandplaat; we hebben hier geen last van muggen. Het BBQ-vlees gaat in de pan i.v.m. de stevige wind en mede daardoor is het goed uithouden hier. s ‘Ochtends om 8.00 uur vlot geschut door de Stevinsluis, op de motor langs de afsluitdijk, in totale blakte, naar Kornwedderzand en om 12.00 uur door de Lorentzsluis geschut. We zetten zeil op de Boontjes en het begint lekker te waaien. We laten Harlingen aan stuurboord liggen; veel te heet daar nu en we hebben de stroom mee. Het wordt een super zeiltocht naar Vlieland en als kers op de taart is er ook nog een box vrij. Ook hier fietsen we in de brandende zon door de duinen naar het Posthuys en ook hier weer, na een prima lunch, is het zweten en trappen tegen een NO 4-5 terug via de zuidkant. Nu laten we ons ook verleiden om te plonzen in de haven; ‘het stroomt hier goed door’ zeggen we tegen elkaar. We gaan, sinds lange tijd, weer eens naar het strand om af te koelen en eten heerlijk in het restaurant van de haven.

Bij vertrek uit de haven moeten we toch ‘even wachten’ op de transportboot met bouwmaterialen welke Vlieland aandoet; hij schuurt precies tussen de palen naar binnen 🙂

We kunnen vandaag lekker zeilen met een oost 3-4 door het Inschot en Scheurrak naar Den Helder. Aan land zal het ‘afpikken’ zijn. Traditiegetrouw trakteren we ons op een ‘blauwe hap’ hier.

We wachten ons, geplande vroege, vertrek af in bed tot het onweer voorbij getrokken is en in de stromende regen gaan we om 7.00 uur los. Later klaart het op, maar het blijft zwaar bewolkt en klam. Het is motoren naar Scheveningen. We borrelen en gaan lekker uit eten met de bemanning van de ‘Luna Verde’. Ze hebben een leuk tentje gevonden ‘de Green Olive’. Voor herhaling vatbaar. Het wordt een gezellige avond. Daags erna is het nog steeds warm en zonnig. We shoppen in de gezellige Frederik Hendriklaan met uiteraard een terrasje. We vertrekken ook vroeg uit Scheveningen, wederom op de motor i.v.m. te weinig wind. Het is druk met de scheepvaart bij de Maasmond. We tuffen rustig door naar de Roompot en draaien net op tijd, een door Willem, gereserveerde box in voor het voorspelde noodweer losbarst. We zijn in Zierikzee en sinds lange tijd een weerzien met de bemanning van de ‘Flying Swan’. Ook hen hebben we ontmoet tijdens de ARC van 2010 en verder. Ze zijn overgestapt naar een gelijknamige, stoere, motorboot. Het is een gezellig weerzien en hebben veel bij te praten onder het genot van een wijntje en lekker eten in het clubhuis.

Na de Zeelandbrug zetten we nog even zeil, maar de wind houdt het in het Zijpe echt voor gezien. We doeken alles op en gaan op de motor terug naar Herkingen. Ruim op tijd voor de regen- en onweersbui. Tijd om weer te socializen.

Even een korte break thuis i.v.m. de geplande afspraak en tegelijkertijd ook maar de was gedraaid en dan weer terug naar Harken. Het weer draait om en wordt onbestendig. We rijden de zomerstorm Francis (9 Bf.) uit in onze ligplaats en wandelen, tussen de regenbuien door, over het strand van de Brouwersdam. We zijn niet de enige welke bedacht hebben te lunchen bij Beachclub Natural High. Het is, aangepast aan de RIVM-regels, druk.

We vertrekken ondanks het instabiele weer en de vele voorspelde depressies naar het zuiden. De stroom op de Westerschelde loopt gunstig v.w.b. tijd en dus besluiten we via Wemeldinge – Hansweert naar Breskens te varen. De schutting bij Bru duurt echter erg lang zodat we er weinig profijt meer van hebben ☹. We ontmoeten zwaar transport in het kanaal door Zuid-Beveland en de M/V Hondius; het nieuwste en geavanceerde expeditie schip ‘Polarproof’. Het is deels zeilen afgewisseld met motoren.

In Breskens worden we door familie opgewacht en gefêteerd op lekker eten en drinken. We nemen we ruim de tijd om gezellig bij te praten.

De zware bui blijft op afstand op de Westerschelde als we oversteken naar Vlissingen en we zijn, ruim, op tijd om met de zgn. Blauwe Golf t.b.v. de recreatievaart mee te varen naar Middelburg. Hier valt de verwachtte regen en we eten bij Streetfood Bistro H&Z (Hard&Ziel&Zaligheid). Een eetcafé van Edwin Vinke (sterrenchef van de Kromme Watergang) en Paskal Jakobsen (zanger BLØF). Het vertrek uit Middelburg is in de stromende regen; de sluizen in de hemel staan open! Bij Veere houdt dit op, maar begint de wind aan te trekken: een N5 wordt een ruime 6-7 in vlagen. Niet echt het fijnste tochtje (vind ik). Gelukkig is het voor de wind naar Yerseke en rollen we slechts de fok uit. In Yerseke willen we ons trakteren op heerlijke zilte oesters. Wat een teleurstelling en spijtig; ze zijn gespoeld met zoet water ☹. We gaan ‘onze wonden likken’ op de Minor.

De wind en buien zijn vertrokken en nu rest een, te licht, windje en een enkele spetter. We draaien de bocht van Sint Annaland in en trakteren ons op eten in hun clubhuis ‘Buutengaats’ met mooi uitzicht over de platen. Vandaar gaat het op ons gemak terug naar onze thuishaven Herkingen. Er staat amper wind en gelukkig blijft het droog. Het is 1 september en het naseizoen is duidelijk ingegaan.