syMinor

2018 Terug naar NL en terugblik op onze zeilreis 2018: rondje West Ierland en Schotland.

Terug naar NL

Route West-Ierland Schotland 2018

Vanuit Blyth varen we nog een 9 mijl door naar Tyne. De Royal Quays Marina is 24/7 bereikbaar met een lock ervoor a la Eastbourne. De Marina is blij met ons; ze hijsen de NLse vlag 🙂

Hier kunnen we diesel tanken aan een pomp direct aan de buitenzijde van het lock, zonder met cans te moeten gaan sjouwen. We draaien er was en pakken de fietsjes onderuit het bed om boodschappen te doen; het is zo’n kleine 30 min. fietsen voor de dichtstbijzijnde supermarkt. We werken de website bij en eten buiten de deur. We merken dat we al een stuk zuidelijker zijn; het wordt beduidend eerder donker ’s avonds. De gribfiles lijken gunstig en mijn schipper geeft groen licht voor donderdag. Ik bereid eten voor en seal dit in porties voor onderweg.

Thyne

Op donderdag vertrekken we rond 9.30 uur en we starten goed. Het waait 16 knopen uit het westen en met halve wind zeilen we 7 knopen. Het is half bewolkt en droog, Ik eet een paar dropjes en breek een vulling van een kies af 🙁 Gelukkig zonder pijnklachten. We gaan de nacht in en draaien om beurten onze wacht. We varen hier tussen de productieplatforms, windmolenparken en ankergebieden van tankers bij Hull door. Het is een heldere nacht en slechts matig koud. We klokken 152 mijl in 24 uur met een W 13 -20 kn.

Op vrijdag moet af en toe de motor bij en tegen het eind van de middag trekt de wind aan. We zetten 1 rif in het grootzeil en ontmoeten de Eendracht. Zij varen nog op de motor en zetten nu ook zeil. We zijn sneller en kunnen hoger aan de wind en halen ze daarmee in 🙂 Er ligt een windmolenpark in aanleg en we worden, via de marifoon, opgeroepen en gesommeerd om deze zuidelijk te passeren. We moeten hierdoor erg hoog aan de wind/ tegen de wind in hakken en zijn daarmee toch zo’n 1,5 uur mee beschaftigt. Het guardschip wat ons oproept is niet erg duidelijk en spreekt moeizaam Engels. Jammer dat we niet eerder opgeroepen werden; dan hadden we liever noordelijk omgevaren. We warmen ons eten op en gaan de nacht in. Mijn schipper pakt de wacht van 21.00 – 24.00 uur en daarmee de drukke shipping lane t.h.v. de Maasmond. Ik lig in een hobbelige bakboordkooi en wordt wakker als hij de motor bij zet om ruimte te geven aan een beperkt manoeuvreerbaar schip. De nacht is wederom helder en niet koud. Mijn wacht verloopt rustig. Ik zie enkele lichten en boeien welke (nog) niet op de kaart staan maar het wijst zichzelf. Om 5.30 uur (Engelse tijd) mag ik weer uit bed komen; we lopen de Roompotsluis aan. We hebben 45 uur gevaren, voornamelijk gezeild en 270 mijl op het log afgelegd; dus een prima oversteek gehad.

Thyne – Roompot

Thyne – Roompot Thyne – Roompot

We gaan door de sluis en gooien ons anker uit in de Betonhaven om even bij te slapen (mijn schipper heeft slechts 1x 3 uur geslapen). Uitgerust en wel zeilen we in de middag op ons gemak de Oosterschelde af, het Zijpe op en door de sluis van Bru naar de Grevelingen. In ‘Harken’ worden we warm onthaald met bubbels.

We gaan hier lekker het bootseizoen afronden; socializen, barbecueën, ankeren en zwemmen. We hebben er zin in en genieten!

WSV Herkingen

Evaluatie gehele reis 2018: rondje West Ierland en Schotland

Op 1 mei zijn we uit onze thuishaven WSV Herkingen vertrokken en hebben het rondje met de klok mee gemaakt. We zijn blij dat we gestart zijn al hoppend in dagtochten via België en de Engelse Zuidkust (en niet in één keer naar Noordoost Schotland zoals aanvankelijk gedacht). Dit omdat het nog erg koud is in mei op de Noordzee om ’s nachts door te varen. Overdag was het soms nog erg koud i.t.t. tot de weersberichten uit NL. We waren al blij dat we 18 graden haalde. De (caravan)verwarmingsmat onder de kajuittafel was een goede koop om warme voeten te krijgen/houden in de haven (met walstroom). Feitelijk is deze er niet meer onderuit geweest; de zeewatertemperatuur van de Atlantic is en blijft dan ook erg koud (max.14 graden in aug.). De kuiptent heeft pas later zijn nut bewezen en dan zeker ook voor anker. Je zit minder ‘opgesloten’ bij slecht weer en je hebt een evt. drooghok erbij voor de natte zeilpakken. Klagen over slecht weer mogen en doen we zeker niet. De periode aan de Westkust van Ierland (medio mei tot eind juni) had ongekend mooi weer. Dit buiten een stormachtige week (met gale Hector 10 Bf.) waarbij we in Galway gelegen hebben. Daar was goed op te anticiperen met de gribfiles. De keerzijde van het mooie, on-Ierse, weer is dat we daardoor veel motoruren gemaakt hebben.

Het voordeel van éérst de Westkust van Ierland te ronden is dat je geen tijdsdruk ervaart. Alles is nog open en als je verwaait komt te liggen ‘so what’. Je hebt er afwisselend ZW of NW winden, dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit (clockwise of anticlockwise). Ierland is een erg prettig land; gastvrije mensen, in onze ogen lekkerder uit eten als in Schotland en Engeland en een mooi afwisselend, divers, ruig, landschap. Je treft niet veel zeilers, allen zijn cruisers/ lange afstand zeilers. Tussen Galway en Donegal zijn er nagenoeg geen havens en/of Marina’s. Wel volop ankerplaatsen waarbij je rekening moet houden om self supporting te zijn. Geen winkels voor boodschappen, toch wel vaak een pub waar je ook wel iets (meestal goed) kunt eten als je wilt.

Het scherengebied in Zuidwest- Ierland en de kust (en eilandjes) voor Noordoost-Ierland zelf is zeker ook leuk als een vakantiebestemming. In Noordoost Ierland troffen we wat zeilboten en kleine Marina’s. Het was toen ook al eind juni. Dit is een uitloop van zeilers vanuit the Irish Sea. Het begrip harbour in de pilot/ gids is niet gelijk aan ons NL-se begrip haven. Verwacht niet meteen een Marina te treffen. Het kan ook een goed beschut mooring-/ ankergebied zijn.

Vanuit de Noordkust van Ierland kom je op mooie hoogte Schotland in. Daar was het voor ons even zoeken in fine tuning/ routeplanning. Keuzestress en verwarring m.b.t. naamgeving (verrekte Schotse tongbrekers) haha.

Schotland zelf is een zeilersparadijs voor ‘elk wat wils’. Meteen valt op dat hier geen echte swell meer is. The Outer Hebrides beschermen de eilanden en de westkust van Schotland. Wat niet gezegd is dat er geen golven ontstaan.

Afstanden zijn hier beperkt en je bent, als je wilt, relatief weer snel in meer bevolktere gebieden.

Zoals al eerder beschreven kom je ten noorden en ten westen van Ardnamurchan meer ‘of the beaten track’. Mooi ruig, maar ook meer remote en daarmee dan ook rekening houden met selfsupporting v.w.b. eten, diesel, chandler. Water is niet echt een probleem. Je kunt wel foerageren op een aantal plaatsen (Oban, Stornoway, Mallaig iets minder, Skye?) en ook hier zijn wel pubs, met soms verrassend goed eten.

Het weer in Schotland (6 weken begin juli t/m medio aug): Na nog één mooie zomer week te hebben gehad met temperaturen rond de 20 graden, was het daarna onbestendig en wisselvallig. Bewolkt, met periodes van zon en afgewisseld met regen en/of buien. Wind veelal SW of NW en snel variërend met een range van 3 tot 7 Bf. Depressies komen als een trein langs. De meeste dagen was het toch wel met periodes droog en verbleef je buiten, weliswaar in lange broek met fleecetrui of jack. In de kuip ontbijten of ’s avonds eten zat er meestal niet in. De avonden hebben we veelal binnen doorgebracht i.v.m. de temperatuur. De 5e week heeft het aanhoudend geregend en hard gewaaid. Onze boot is, net als de meeste boten, niet uitgerust op deze hoge luchtvochtigheid. We hadden dan ook veel condens op de aluminium ramen. Thermopane zou een uitkomst zijn 🙂

Het voordeel om het Caledonisch kanaal van ZW naar NO te nemen is dat je veelal de wind mee en dus voor de wind kunt zeilen andersom heb je de wind ‘op kop’.

Noordoostkust Schotland en Engeland:

In onze ogen een minder inspirerend zeilgebied t.g.v. de beperktere en ook ondiepe havens. Ambitieus als we waren, moeten we erkennen dat Edinburgh met een zeilboot aandoen toch een ‘brug te ver’ is, met de huidige faciliteiten/ infrastructuur. De Firth of Forth leent zich daar niet voor.

Gidsen & Kaarten:

We hebben veel plezier gehad van de 2 gidsen van de Irish Cruising Club:

1. South & West Coast of Ireland
  2. Easth & North Coast of Ireland.
  • Ook hun website www.sailing.ie/cruising  geeft goede informatie.
  • De plaatselijke VVV’s bieden volop lokale informatie en het openbaar vervoer in Ierland is goed.
  • Het boek: Circumnavigator’s guide UK and Ireland van Sam Steele was niet echt noodzakelijk voor ons. Interessant zijn wel (voor zowel Ierland, Scotland en Engeland):
    • Hoofdstuk 2: Planning the route
    • De appendix ‘ten of the best’….  Dit geeft een goed beeld waar de mooiste items te vinden zijn in de categorie van: castle anchorages, wildlife encounters, culinary experience, challenging tidal streams, whisky tasting, historic interest, taking the ground, beautiful rivers and estuaries, glorious gardens, picturesque marinas, remote anchorages, drop dead & gorgeous places.
    • Zie ook www.circumnavigation-uki.co.uk
  • De West of Scotland Sailing map, a planning guide for yacht cruising. Deze kaart is voor 9 pond ter plaatse verkrijgbaar bij de lokale Schotse VVV. Deze geeft een goed totaaloverzicht van geheel Schotland. Dat is het nadeel van digitale zeekaarten, door inzoomen verlies je het totaalplaatje.
  • De gratis, lokaal verkrijgbare, gidsen ‘sailscotland’  en ‘welcome anchorages 2018’, geven goede info en korting-vouchers voor het Crinan kanaal en het Caledonian kanaal. De eerste gids is ook als pdf te downloaden: www.sailscotland.co.uk
  • Onmisbaar voor ons zijn de 3 gidsen van de CCC/ Clyde Cruising Club /Imray geweest:
  1. Kintyre to Ardnamurchan
  2. Ardnamurchan to Cape Wrath
  3. Outer Hebrides
  • Evenals de Admiralty Tidal Stream Atlas North Coast of Ireland and West Coast of Scotland. Met name voor de stroming tussen de kleine eilanden en in ‘trekgaten’ in Schotland.
  • De gids ‘Cruising Scotland’ The Clyde to cape Wrath van Mike Balmforth & Edward Mason,CCC/Clyde Cruising Club, Imray, vonden wij wat minder en pas verhelderend als je meer kennis hebt. Veel tekst, te weinig overzichtskaarten.
  • Ook hier goede algemene informatie bij de lokale VVV’s. Wel op tijd vergaren in grotere plaatsjes en kijk ook op www.travelinscotland.com
  • Openbaar vervoer is beperkter in Schotland en juist vanuit de Outer Hebriden zijn er redelijk goede verbindingen met het vasteland, indien onverhoopt nodig..

Technische aanvullingen/ opmerkingen van de schipper:

We hebben geen grote technische problemen of reparaties gehad. Normale onderhoudszaken.

V.w.b. onze gezondheid hebben we (gelukkig) geen gekke dingen ervaren. Mijn kies breekt af op de terugtocht naar NL. ☹

Communicatie/ dataverbruik; met een goede bundel kom je een heel eind. Er is bijna overal 4G dekking m.u.v. het gebied boven en buiten Ardnamurchan. Daar kan het erg variëren en soms zelfs géén data en/of telefoonsignaal überhaupt. We gebruiken deze data voor het ophalen van gribfiles en het weerbericht, het downloaden van de digitale krant en favoriete podcasts en socializen (e-mail & Whatsapp)

Al met al hebben we veel gedaan, gezien en ervaren en vooral genoten. We zijn fysiek heel actief geweest en dat bevalt ons goed. We zijn blij dat we deze reis gemaakt hebben en kijken er met veel voldoening op terug. Waarbij we vermoedelijk een volgende keer weer kiezen om zuidelijkere landen aan te gaan en genieten van lekker eten en drinken buiten en … vermoedelijk ook mopperen op de warmte bij inspanning en het lopen?. We zijn nu terug in onze thuishaven en gaan weer heerlijk socializen in NL.