syMinor

SSB Curaçao – Puerto Rico

02-12-2011: Dag 5: Positie 18°18.2N 65°17.8W (9.00 uur locale tijd)

Als we deze hoogte vast kunnen houden vandaag en er geen windshifting komt is het aftellen geblazen. Nog een 100 mijl te gaan tot de Spaanse Maagdeneilenden/ Spanish Virgin Islands. We willen aankomen op het meest oostelijk gelegen eiland; Isla Culebra en later verder hoppen richting het westen. We sluiten hier nagenoeg aan op de BVI waar we in maart jl. waren. We mijmeren al over een baai waarin we kunnen ankeren en zwemmen.
We eten vandaag mahi mahi op Oosterse wijze; roergebakken in teriyakisaus. Na het avondeten gaat er 1 rif in het gootzeil en de high aspect. Dit om onze snelheid te reguleren zodat we bij daglicht aankomen. ’s Morgens vroeg om 9.00 uur droppen we ons anker in de baai “Ensenada Honda” en springen in het heerlijke schone water om ons op te frissen.
Afgelegde afstand in 24 uur is102 mijl (bewust langzamer gevaren, ongeveer 5 knopen i.p.v. 6-7 kn.)
Totale afgelegde afstand Curaçao – Isla Culebra is 525 mijl, hemelsbreed 420 mijl. Dit gevaren in 118 uur, waarvan 51 uur de motor heeft meegedraaid, gem. snelheid is 4,44 mijl/uur. Niet slecht met het gegeven van wind en stoom tegen hier. We zijn dik tevreden en gaan inklaren, de foto’s plaatsen we op een later tijdstip bij deze stukjes.

01-12-2011: Dag 4: Positie 16°38.9N 65°01.1W (13.00 uur locale tijd)

We slapen beiden uit vanmorgen, na elkaar wel te verstaan :). Kennelijk hebben onze lijven behoefte hieraan, na de gebroken nacht van gisteren. Grappig om te merken dat we het boordritme na 2 dagen weer te pakken hebben; de tijd verglijd als kralen aan een ketting. Je hebt geen benul meer wat het is. We maken een slag naar het noorden om wind op te zoeken. Zolang het niet meer als 5 knopen waait doen we dit motorzeilend om hoogte te houden (koers 360° nu). De luchten zijn mooi met treinen van passaatwolken. We eten roergebakken mahi mahi met citroen en rosé a la maison geserveerd met rijst. Na het diner kan de motor uit en denk ik heerlijk te kunnen slapen onder zeil. Niet helemaal dus, het wordt “paaltjes pikken” bij een NO 10 -12 knopen. De Minor klapt soms aardig hard op de golven en je wordt zowat gelanceerd in bed. De luiken moeten dicht i.v.m. het overkomende buiswater. Daarentegen maakt de heldere sterrenhemel en de mooie rechtstreekse koers veel goed. Het is zelfs fris boven dek; zo aan de wind, zonder zon en wel 28 graden, gekleed in T-shirt. Afgelegde afstand in 24 uur is 128 mijl

30-11-2011: Dag 3: Positie 14°31.5N 64°57.5W (13.00 uur locale tijd)

Ben inmiddels weer helemaal ingeslingerd en voel me prima. We kunnen overdag af en toe zeilen zonder motor bij, weliswaar 3 – 4 knopen, maar toch. De schipper vult de dieseltank bij en maakt het groffilter schoon en loopt alle slangen resp. afsluitingen nogmaals door. Natuurlijk zuigt de motor weer eerst lucht aan, maar daarna loopt hij als een zonnetje :

We maken een slag naar het noordwesten om de windstiltes te vermijden welke de gribfiles aangeven. We worden, door de stroom, aardig weggezet naar het westen (koers 297°). ’s Avonds genieten we van de gebakken mahi mahi filets met een gekookt aardappeltje en venkelsalade. Een glas rosé complementeert het geheel. Onder het motto: Poisson sans boisson est poison, vinden we dat dit mag deze keer, De nacht zeilen we nagenoeg geheel door zonder gebruik van de motor, 4-5 knopen. We zitten inmiddels alweer op 14 graden Noorderbreedte. Afgelegde afstand in 24 uur is 93 mijl

29-11-2011: Dag 2: Positie 13°30.8N 66°10.0W (13.00 uur locale tijd)

Wat is dit saaie dag, volledige blakte en alleen het geronk van de motor. Doet me denken aan het liedje van Sailor destijds “Blue Dessert”. Het enige wat we zien is een enorme boortoren welke op sleeptouw is genomen door 2 slepers, ze gaan ruim voor ons langs. Wat een gevaarte. Ik ben vandaag nog niet topfit en breng de tijd door met chillen en lezen. De watermaker heeft vandaag volop gedraaid en we zijn weer afgetopt met water. In mijn 2e wacht van de nacht passeert eerst een tanker en daarna 2 grote Japanse tonijnvissers van 52 m lengte met een heleboel licht. Kort daarna om 2.30 uur ’s nachts valt de motor plotseling, zonder haperen, uit. Oef, ben ik blij dat we nu vrij van boten zijn. De schipper komt uit bed en gaat op onderzoek: de dieseltoevoer is beperkt. Het fijnfilter wordt vervangen en parallel groffilter ingeschakeld, de motor slaat echter steeds na korte tijd af? Hij ontdekt niet wat het euvel is. We besluiten te we wachten tot het licht is, we kunnen net een beetje vaart houden. Ik ga voor 1,5 uur naar bed en de schipper kan buiten afkoelen en nadenken. Om 6.30 uur gaat hij weer verder aan het klussen, het is nu echt dobberen en we worden met stroom terug gezet. Gelukkig komt er regen met een beetje wind, zodat ik de boot weer op koers kan leggen en het binnen minder schommelt. Om 7.30 uur loopt de motor weer na alle slangen gecontroleerd te hebben op blokkades en/of lucht aanzuigen. Tjebbe pakt een douche in de kuip en duikt in zijn slingerkooi. Ik ruim op, poets de kajuit en kuip (nu diesel en nog steeds vislucht) en ga genieten van mijn ontbijt. Ben opnieuw weer blij met mijn monteur op afroep en hopelijk blijft het hierbij : Afgelegde afstand in 24 uur is 97 mijl met 1-1,5 knoop stroom tegen.

14-11-2011: Dag 1: Vertrek uit Curaçao – positie 12°39.9N 67°36.4W (13.00 uur locale tijd)

We halen ons anker op in Curaçao. Het weerbericht geeft voor de komende dagen, weliswaar lichte, zuidoostelijke wind op en weinig swell tegen. Hier willen we gebruik van maken en we vertrekken ’s zondags met als doel rechtstreeks (helaas zonder Bonaire nogmaals aan te doen) richting Spaanse Maagdeneilanden/ Puerto Rico. De SSB zender is niet gemaakt bij Radio Holland; ze hebben hem (na 10 dagen op de plank laten liggen) alleen maar open gemaakt en gezien dat er niets kapot was (had de schipper ook al gedaan) en ze wilden nu, evt. aan boord, doormeten. Als ze dat meteen gezegd/ gedaan hadden…(hadden we wel aangegeven). We hebben hier nu niet meer op gewacht; we hebben hem vrijdag opgehaald en uitgeklaard. De “SSB berichten” op de website kunnen we ook via de Iridiumtelefoon plaatsen. In Puerto Rico zien we wel verder. We hebben diesel en benzine afgetankt, de was is schoon, de laatste vers boodschappen gedaan en “in voren” gekookt voor de eerste dag(en). We varen lekker, aan de wind, onder zeil en voor klein Curaçao is het raak: de vislijn zoeft uit met een harde zzzziinggg en de schipper gaat een gevecht aan met een flinke vis. Het blijkt een mooie grote Mahi mahi van 1.20 cm. Hij geeft het niet zomaar op en maakt een heel bloedbad in de kuip, getver…. Uiteindelijk is de vis gefileerd en de kuip zout gespoeld. De zoete squall blijft helaas uit 🙂 We kunnen dagen vooruit met de filets. Helaas gaat de 1e avondmaaltijd aan mij voorbij; ik voer zelf de vissen. We varen desondanks de nacht in en door. In de loop van de nacht valt de wind weg en moet de motor bij. ’s Ochtends is het totale blakte en douchen we in de kuip. Zo zijn we fris en fruitig en de kuip weer schoon zoet gespoeld. Afgelegde afstand in 24 uur is 115 mijl en hemelsbreed 83 mijl (Bonaire ligt in de weg).